دكتر رحیم پیغان در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: در دو سال گذشته آموزش دانشگاه ها غیرحضوری بود و در این شرایط طبیعی است كه بسیاری از زیرساخت ها آسیب ببینند. به عنوان مثال آزمایشگاه ها غیر فعال بودند و ممكن است به دلیل استفاده نكردن از دستگاه ها و یا سیستم های خنك كننده ها و تهویه، این وسایل دچار مشكل شده باشند.
وی افزود: آسیب ها ناشی از استفاده نكردن از امكانات برای مدت طولانی است، البته این مسائل بیشتر مربوط به رشته های علوم تجربی بوده و این اشكالات نیز وقتی خود را نشان می دهند كه دانشجو در دانشگاه حضور پیدا می كند و از امكانات استفاده می شود اما در رشته های علوم انسانی كم و بیش از این مسائل وجود دارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ترمیم بخش های آسیب دیده ناشی از استفاده نكردن از تجهیزات در طول دو سال آموزش غیرحضوری، نیاز به بودجه ای جداگانه دارد. در حال حاضر این موضوع یكی از چالش ها در این حوزه است كه البته دولت نیز تلاش كرده كه تا حدودی بودجه مورد نیاز را تامین كند اما ممكن است بعضا ناكافی باشد یا با تاخیر تامین شود.
پیغان گفت: چالش مهم دیگر، از نظر روحی و روانی و مربوط به آموزش دانشجویان است؛ دانشجو دو سال در دانشگاه حضور نداشته و به زمان نیاز دارد تا پیامدهای این خلاء زمانی برطرف شود. استاد دو سال مجازی تدریس كرده و حالا باید از صبح تا بعد از ظهر سر كلاس حضوری باشد كه ممكن است كمی سخت باشد. دانشجویی كه در خانه بوده حالا باید هزینه بیشتری پرداخت كند تا در خوابگاه و دانشگاه حضور پیدا كند. لذا حضور در دانشگاه نیز از جنبه های مختلف چالش محسوب می شود چون دانشجو از قبل به این سبك زندگی عادت نداشته است.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر سه ورودی از دانشجویان تاكنون وارد دانشگاه نشده اند و با فضای دانشگاه آشنایی ندارند و برای اولین بار قرار است سركلاس درس حضوری حاضر شود كه خود چالش هایی دارد چون قبلا تنها یك ورودی جدید داشتیم كه با دانشگاه آشنایی نداشت.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان نیز یادآور شد: دانشگاه های ما جزو دانشگاه های پیشرو در بازگشایی هستند و خوشبختانه تعداد زیادی دانشجو در خوابگاه حضور پیدا كردند و انتظار داریم از هفته آینده همه كلاس ها با حضور همه دانشجویان تشكیل شوند.
انتهای پیام