دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

تا وقتی یك كشور صنعتی نباشیم نیاز به علوم پایه احساس نمی شود
 
دانشیار گروه فیزیك دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به كاهش تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته های علوم پایه، گفت: مهم آن است كه افرادی كه وارد رشته های علوم پایه می شوند علاقه مند باشند و توانمندی های اولیه را برای تحصیل در این رشته ها داشته باشند.
دكتر محمد صبائیان در گفت وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت رشته های علوم پایه از جمله فیزیك اظهار كرد: در خصوص آموزش رشته های علوم پایه باید دو موضوع را در نظر گرفت، یكی جنبه جهانی و دیگری داخلی؛ در دیگر كشورهای جهان نیز وضعیت به گونه ای است كه افراد برای رشته های علوم پایه از جمله ریاضی و فیزیك خیلی مایل نیستند وقت بگذارند و درس بخوانند زیرا این رشته ها خیلی كاربردی نیستند و سخت هم هستند. از طرف دیگر پیشرفت فناوری و تكنولوژی منجر به این شده كه افراد به دنبال این باشند كه خیلی سریع همه چیز را یاد بگیرند.

وی افزود: جنبه دوم، وضعیت علوم پایه در كشور ما است كه البته از جهان مستثنی نیست و شرایط بالا برای ما نیز صدق می كند هر چند كشورهای پیشرفته و صنعتی خیلی خوب از كشورهای جهان سوم دانشجو می پذیرند. از طرف دیگر در كشور ما یك مساله دیگر هم مطرح است؛ به نظر من كشور ما واقعا یك كشور صنعتی نیست به این معنا كه تولیدات ما عموما بر اساس دانش و دانش بنیان نیستند و اگر هم باشد، تعداد بسیاری كمی این گونه هستند.

صنعتی شدن و نیاز به علوم پایه

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ما صنایع سنگین مانند فولاد و نفت را داریم كه كاملا تكنولوژی آن ها وارداتی است، صنایع دیگر هم هستند كه ساده اند و نیاز به دانش بالایی ندارند، پس طبیعی است كه نیاز زیادی به علوم پایه مانند فیزیك نداشته باشیم.

وی تاكید كرد: تا وقتی یك كشور صنعتی نباشیم این نیاز احساس نمی شود. یكی از زیرشاخه های رشته فیزیك، نجوم است اما سوال اینجا است كه چقدر نیاز به دانشجو در این بخش داریم؟ اگر ما به سمت صنعتی شدن برویم نیاز به تقویت علوم پایه داریم و هر مهندس برای اینكه توانمند باشد باید فیزیك و ریاضی و شیمی را خوب بداند.

حذف كنكور به علوم پایه می رسد؟

دانشیار گروه فیزیك دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اینكه كنكور از رشته های علوم پایه برداشته شود، امری طبیعی است زیرا تعداد متقاضیان به مرور كمتر می شود و نمی توان به زور جلوی این روند را گرفت. وقتی تعداد متقاضی كمتر شود نیازی به برگزاری كنكور نیست.

وی افزود: در برخی كشورهای صنعتی نیز كنكور برای رشته های علوم پایه وجود ندارد اما برخی كشورهای توسعه یافته كنكور برگزار می كنند. این مساله چندان مهم نیست، مهم آن است كه افرادی كه وارد رشته های علوم پایه می شوند علاقه مند باشند و توانمندی های اولیه را برای تحصیل در این رشته ها داشته باشند.

دانشگاه ها باید برای ورود بدون آزمون سطح در نظر بگیرند

صبائیان با اشاره به تغییر و تحول سیستم آموزش عالی در سال های اخیر عنوان كرد: در سال های اخیر سیستم آموزشی كشور مدام دچار تغییر و تحول شد، رشته های كار و دانش راه اندازی شدند، رشته های فنی و حرفه ای به وجود آمدند و ... كه هر كدام اهدافی دارند. وقتی با كمبود دانشجو روبه رو شدیم دانش آموزان و دانشجویان این رشته ها را وارد مقاطع كاشناسی كردیم در حالی كه ممكن است پیش از این، فیزیك نخوانده باشند بنابراین دانشگاه باید برای ورود دانشجوی بدون آزمون، سطحی را در نظر بگیرد. البته در عمل حذف كنكور از رشته های علوم پایه بد نیست اما با توجه به شرایط آموزشی كشور، به نظر می رسد اوضاع آموزشی بدتر شود.

در برخی دولت ها برنامه ای برای آموزش عالی وجود نداشت

وی یادآور شد: در برخی دولت ها، می بینیم كه هیچ برنامه ای برای گسترش دانشگاه ها وجود نداشته است. دانشگاه های سراسری، آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای و... در طول زمان ایجاد شدند و هر كدام رسالتی داشتند اما در طول زمان وقتی با كمبود دانشجو روبه رو شدند همه شبیه به هم شدند. به عنوان مثال اگر 10 سال پیش شهر اهواز را ببینیم دانشگاه آزاد، پیام نور، شهید چمران و فرهنگیان همگی در رشته فیزیك دانشجو می پذیرفتند، اما سوال این است كه چقدر متقاضی در این رشته وجود دارد؟ به چند فیزیكدان نیاز داشتیم؟ و قرار است این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، كجا جذب شوند و تكلیف این افراد چیست؟ در گذشته برنامه ای برای این ها نبود و همه چیز بی نظم بود.

تضعیف علوم پایه و عمل نكردن دانشگاه ها به رسالت خود

دانشیار گروه فیزیك دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تضعیف رشته های علوم پایه گفت: بی برنامگی و عمل نكردن به رسالت دانشگاه ها باعث تضعیف رشته های علوم پایه شده است. وقتی فارغ التحصیلان توانمند نباشند نمی توانند كاری انجام دهند. رشد مراكز دانشگاهی در گذشته به حدی رسیده كه اكنون در شهرهای بسیار كوچك هم مركز آموزش عالی داریم كه نه امكانات دارند و نه فضا.

وی بیان كرد: در برخی دولت ها برنامه ای وجود داشت كه مراكز علمی و دانشگاه ها جمع شوند و در برخی دولت ها برنامه این بود كه گسترش پیدا كنند اما باید دانست كه با دوره های چهار و هشت ساله نمی توان كاری كرد بلكه باید برنامه ای یكنواخت وجود داشته باشد و برنامه بر اساس تعداد دانشگاه های با كیفیت و به تعداد مورد نیاز باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۵۳ - ۰۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۲۱۳