به گزارش گروه استان ها خبرگزاری دانشجو، انجمن علمی و دانشجویی حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز با هدف تبیین فاجعه متروپل از منظر حقوقی و نیز مهندسی و با همكاری انجمن حقوق شناسی، كانون وكلای دادگستری خوزستان، دبیرخانه عدالت ترمیمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، اقدام به برگزاری نشستی با حضور جواد حداد، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر علمی كنفرانس بین المللی حقوق ساخت، مجتبی لبیب زاده، عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه شهید چمران اهواز و نیز قاسم آل كثیر، خبرنگار خبرگزاری مهر به صورت مجازی نمود.
در این نشست، جواد حداد در قسمتی از سخنان خود به به موضوعاتی نظیر حقوق ساخت عمومی و حقوق ساخت خصوصی و همچنین مشتركات بین آن ها كه اتفاقا در این فاجعه به نوعی فراموش شده اند صحبت به میان آورد و خاطر نشان كرد: نظام مهندسی به عنوان ناظر فنی به تكالیف خود عمل نموده و گزارشات و درخواست توقف عملیات ساختمانی را چندین بار به مرجع صدور پروانه ساختمانی (شهرداری) تسلیم نموده است.
وی افزود: همچنین نكته ی دیگری كه بایستی بدان توجه كرد صلاحیت سازنده است، آنچه كه در ظاهر مشخص است سازنده فاقد صلاحیت واقعی یا بی توجه به مراتب فنی و مهندسی در حدود صلاحیت خود بوده است.
جواد حداد درباره نقش شهرداری در این حادثه اظهار كرد: شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه و تایید كننده و كنترل كننده مضاعف نقشه ها و مشخصات فنی پروژه بسیار بی توجه به اخطار های فنی عوامل سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است؛ ایفای نقش سرمایه گذار و مشاركت در ساخت نیز تعارض منافع آشكاری با نقش اول و پذیرفته شده شهرداری است.
دبیر علمی كنفرانس بین المللی حقوق ساخت برای جلوگیری و عدم تكرار فاجعه ای، چون متروپل پیشنهاداتی نیز ارائه كرد:
1-در احداث سازه های با درجه اهمیت بالا (همچون مركز خرید با حضور جمعیت معتنا به)، كلیه عوامل ساخت و ساز باید الزاماً صاحب صلاحیت بوده و دائماً باید كنترل مضاعف شوند 2-در احداث پروژه های از این دست، باید از مدل قراردادی استاندارد و همسان بهره گیری شود تا حدود و ثغور حقوق و تكالیف و مسئولیت های طرفین، روشن و شفاف قید شوند 3. خلاء جدی تقنینی و مقرره ای در خصوص حقوق و تكالیف/ مسئولیت های (مدنی-كیفری-مسئولیت های اجتماعی) مجریان ساختمان وجود دارد كه باید توسط قانون گذار و مقرره گذار تهیه و تنظیم شوند 4- رعایت جدی مقررات ملی ساختمان برای مجریان حداقل كار است و لذا اجرای صحیح این مقررات باید چندجانبه رصد شوند.
در ادامه مباحث مجتبی لبیب زاده به موضوعات فنی و مهندسی پرداختده با مطرح كردن موضوع تعداد طبقات و تغییراتی كه در هنگام ساخت به سازه اعمال شد مباحث خود را آغاز كرد و گفت: در سازمان نظام مهندسی این امر پرتكرار است كه سازه ای با تعداد طبقات بیشتری طراحی شود، اما كمتر از آن تعداد طبقات ساخته شود و با گذشت زمان و نسبت به آینده طبقات بیشتری مطابق آنچه طراحی شده بود ساخته گردد، اما در فاجعه متروپل موضوع متفاوت است، متروپل برای تعداد طبقات كمتری طراحی شده بود و در نهایت تعداد طبقات بیشتری ساخته شد این امر بسیار حساس می باشد ونیازمند بررسی دقیق، مقاوم سازی و در نهایت ساختن با مصالح سبك می باشد، در كنار این موارد متروپل بواسطه نزدیكی با اروند رود از لحاظ زمین و پی و مقاومت زمین نیازمند توجه بیشتری بود.
وی ادامه داد: چگونه هنگام بیماری ما به پزشك مراجعه می كنیم و با اعتماد كامل به توصیه های كسی كه متخصص پزشكی است توجه میكنیم، اما هنگامی كه مسئله صنعت ساختمان است سهل انگاری میگردد و بهره برداران به توصیه ها و تاییدیه های متخصصان صنعت ساختمان مراجعه و اعتماد نمی كنند؟ همچنین كه متروپل مدت ها پیش از فروریختن مواردی نظیر خیز شدید دال ها و شكم دادن ستون ها را نشان داده بود.
قاسم آل كثیر، خبرنگار خبرگزاری مهر با پرداختن به ابعاد كمتر توجه شده حادثه توضیح داد: با توجه به این كه خیابان امیری آبادان محل حضور بسیاری از پزشكان آبادان است و طبیعتا اغلب بیماران برای درمان به این خیابان مراجعه میكنند، حال با این اتفاقات پیش آمده و مشكلاتی كه برای مراجعه به آن محل ایجاد شده است مردم آبادان با مشكلات عدیده ای رو به رو هستند و در كنار ضرر و زیان صنف پزشكان و نیز سایر صنوف مشغول در خیابان امیری، مردم آبادان نیز بایستی متحمل مشقت و هزینه های زیادی كنند؛ در بسیاری از موارد بیماران برای یك ویزیت پزشك مجبورند تا اهواز سفر كنند.
آل كثیر ادامه داد: در افكار عمومی متروپل یك فاجعه است چرا كه نه تنها مردم ایران، بلكه همه فارسی زبان ها پیگیر متروپل بودند، همچنین در فجایع این چنینی كه سرعت تولید اخبار بسیار بالاست گاهی سرعت فدای دقت می گردد و مشكلاتی ایجاد می شود.
این برنامه هر شب تا روز جمعه 10تیر ادامه خواهد داشت: