به گزارش اداره كل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دكتر سجاد بهمنی استادیار گروه جامعه شناسی این دانشگاه در این نشست كه در سالن اجتماعات دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعی برگزار شد، بیان كرد: همه گیری كرونا ویروس، فعالیت بسیاری از مدارس در 188 كشور جهان را متوقف كرده و بر اساس گزارش یونسكو، بیش از یك و نیم میلیارد دانش آموز (بیش از 91 درصد از دانش آموزان جهان) تحت تأثیر همه گیری كرونا ویروس قرار گرفته اند و سیستم آموزشی آن ها نیز دچار تغییرات جدی شده است.
وی افزود: با فراگیر شدن و گسترش ویروس كرونا، مدارس یكی از اولین نهادهایی بودند كه در راستای مراقبت از سلامتی دانش آموزان و خانواده ها تعطیل شدند و پیش از اعلام رسمی تعطیلی مدارس در كشور، وزارت آموزش وپرورش در فروردین 1399 شبكه اجتماعی دانش آموزان (شاد) را مورد بهره برداری قرارداد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان كرد: این شبكه اجتماعی- آموزشی به عنوان یك استراتژی در برابر ضربات ویروس نوظهور بر آموزش وپرورش شكل گرفت و با وجود موفقیت نسبی، از سوی فرهنگیان، دانش آموزان، مدیران و معاونین، اولیا و مربیان و همچنین فعالان حوزه ی آموزش با انتقاداتی مواجه بوده است.
بهمنی با اشاره به پژوهش انجام شده در این دانشگاه درباره مهم ترین چالش های این شبكه اجتماعی- آموزشی باتكیه بر احصا تجارب ذی نفعان، عنوان كرد: از نظر محققان این حوزه، كمبود سیستم های فن آوری، دسترسی ضعیف به اینترنت، سطح پایین آمادگی و تجربیات معلمان در آموزش برخط، سطح تمركز و انگیزه دانش آموزان، میزان خلاقیت معلمان در تدریس به شیوه غیرحضوری نیز از جمله چالش های اصلی آموزش برخط است.
وی به غفلت از روش تدریس برخط در برنامه درسی تربیت معلم اشاره كرد و گفت: در برنامه درسی تربیت معلم مهارت های لازم برای ایجاد توانمندی تدریس مجازی چندان مورد اعتنا قرار نگرفت و نرم افزارهای مناسب در این زمینه به دانشجو معلمان آموزش داده نشده اند. این عدم آموزش ضمن آنكه آمادگی تدریس مجازی را از این نظر نداشته اند به طور مداوم درگیر چالش های مرتبط در این حوزه بوده اند. برخی از فرهنگیان تجربه تدریس مجازی را تا پیش ازاین اصلاً نداشته اند و به یك باره خود را در شاد دیدند.
عضو هیئت علمی دانشكده ی اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز از مشكلات فرهنگیان برای ضبط صدا و تصویر در خانه، شكاف دانش والدین و محتوای كتاب های دانش آموزان، مشكلات مالی خانواده در تأمین تجهیزات آموزش مجازی، تأمین مستمر هزینه بسته های اینترنت، گریز مستمر دانش آموزان از شاد به سایر شبكه های اجتماعی، یادگیری پایین در نتیجه آموزش برخط، تغییر كیفیت تعامل دانش آموز و معلم در كلاس برخط برخی از چالش های احصا شده در این حوزه است.
وی افزود: می توان با تشكیل كارگروه هایی برای ایجاد تغییرات مناسب در محتوا دروس و نحوه آموزش در مراكز تربیت معلم و تربیت دبیر برای ایجاد آمادگی و مهارت تدریس برخط، استفاده از ظرفیت شبكه شاد و آموزش برخط در روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا و شرایط جوی، استفاده اداره كل آموزش وپرورش خوزستان از بستر شبكه ی شاد برای تنوع بخشی به آموزش در مناطق محروم استان همچون دهدز، اندیكا، سردشت، صیدون بهره گیری از ظرفیت آموزش مجازی برای ارتقا دانش فرهنگیان و برگزاری دوره های ضمن خدمت و... زمینه ی تقویت و كارایی بیشتر این شبكه را فراهم كرد.
در ادامه دكتر رضادوست رئیس دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه شهید چمران اهواز برای ارتباط هرچه بیشتر با جامعه، اظهار كرد: مسئولان دانشگاه با برنامه ریزی های مدون در حوزه های مختلف تلاش دارند بتوانند بیش ازپیش در خدمات رسانی به جامعه مؤثر باشند.
وی، افزود: استان خوزستان در حوزه آموزش دچار مشكلات و چالش هایی است كه می توان با بازنگری در برخی از فرآیندها و چابك سازی سیستم، زمینه ارتقای این بخش را فراهم كرد.
رئیس دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز خروج نخبگان از استان خوزستان را زیبنده این استان ندانست و بیان كرد: این مسئله نشان دهنده مشكلاتی در استان است كه متولیان امر در سطح كشور و استان برنامه ریزی در این زمینه انجام داده اند.
مسعود حمیدی نژاد سرپرست اداره كل آموزش وپرورش استان خوزستان نیز در این نشست، عنوان كرد: با وجود تلاش های انجام شده برای در سال های گذشته همچنان برخی از مشكلات در حوزه آموزش وپرورش استان وجود دارد كه باید برای آنها چاره اندیشی شود.
وی، افزود: ازاین پس ضروری است كه آموزش در بستر فضای مجازی ادامه داشته باشد و باتوجه به اینكه بیش از 13 میلیون دانش آموز در این شبكه حضور دارند، لازم است بسترهای لازم برای بهبود وضعیت این شبكه فراهم شود.
سرپرست اداره كل آموزش وپرورش استان خوزستان با اشاره به تأكیدات مقام معظم رهبری درباره سنجش عملكردها، بیان كرد: این رهنمود می تواند به حل بسیاری از مشكلات در بخش های مختلف كمك كند.
گفتنی است در پایان این نشست برخی از اعضای هیئت علمی دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعی و مسئولان اداره كل آموزش وپرورش استان خوزستان به بیان دیدگاه های خود درباره مسائل و مشكلات حوزه ی آموزش در استان پرداختند.