عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است كه تناقض و تقابل قدرت دولت، دانشگاه و جامعه از جمله مشكلات سند آمایش آموزش عالی و موانع به نتیجه رسیدن این طرح است.
یدالله مهرعلی زاده در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسكانیوز، با بیان این كه یكی از دلایل اصلی به ثمر نرسیدن طرح آمایش آموزش عالی در ایران، نبود توافق در مورد مفاهیم كلیدی است، اظهار كرد: برای مثال درك مشخصی از توسعه یا مفهوم برنامه ریزی منطقه ای و آمایش آموزش عالی وجود ندارد. به طوری كه در همه اسناد و گزارش های منتشر شده در مورد آمایش دیده می شود كه درك صحیحی از ماهیت دانشگاه و آموزش عالی و همچنین درك صحیحی از تفاوت بین دو راهبرد امایش به معنای توسعه همه جانبه با آمایش مبتنی بر مزیت های نسبی وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این كه یكی دیگر از موانع تنوع نهادهای دخیل در این طرح است، افزود: این تنوع سبب می شود كه حتی الزامات حداقلی تدوین سند آمایش آموزش عالی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان برنامه و بودجه ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، كمیسیون آموزش عالی مجلس و مجمع تشخیص مصلحت، معاونت علم و فناوری كشور فراهم نباشد.
وی با تصریح بر این كه طرح آمایش آموزش عالی دارای ایرادات علمی و محتوایی است، گفت: برای مثال اسناد آمایش استانی وضع موجود را به صورت خام و نامنسجم توصیف كرده اند. همچنین به روندهای شكل دهنده وضع موجود و تداوم آن بی توجه بودند. یكی دیگر از مشكلات نبود توجه شایسته به ارتباطات بین بخشی در تحلیل های انجام شده، مغفول ماندن تحلیل های مرتبط با كیفیت دیوانسالاری و نقش آن در ایجاد دستاوردهای توسعه ای برای استان و نهایتا عدم تبیین بایسته جایگاه دولت های محلی و اختیارات آنهاست.
مهرعلی زاده با تاكید بر این كه آمایش آموزش عالی در چهاردهه اخیر با ظهور تناقض و تقابل قدرت دولت، دانشگاه و جامعه مواجه بوده است، یادآور شد: این تناقض به دلیل حاكمیت رویكرد و ساحت سیاسی كوتاه مدت بر ساحت علمی، بین المللی، اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی بر تدوین و اجرای سندهای آمایش آموزش عالی در ایران است. چون در این سال ها شاهد ظهور دولت های مختلف با رویكردهای سیاسی مختلف بوده ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه خاطرنشان كرد: بررسی سیاست های دولت های آیت الله رفسنجانی، دولت خاتمی، دولت احمدی نژاد، دولت روحانی و اخیر دولت رئیسی تفاوت دیدگاهها نسبت به ماهیت دانشگاه، نقش دانشگاه، استقلال دانشگاههای استانی، توزیع جغرافیایی دانشگاهها، دخالت نمایندگان مجلس در توسعه كمی مراكز آموزش عالی پیام نور را نشان می دهد. در نتیجه اختلاف سلیقه و دیدگاه روسای جمهوری و همچنین ناهماهنگی روسای سه قوه دو مشكل اساسی در موضوع جاری سازی اسناد الزام آور آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی در ایران نمای بیشتری دارد.
انتهای پیام/