رئیس انجمن SPE دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: میزان هزینه كرد خانواده های مرفه تهرانی برای فرزندانشان در مقایسه با سایر خانواده ها 60 برابر بیشتر است.
میلاد كامران محمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسكانیوز، با بیان این كه چندی پیش اخباری در رسانه ها منتشر شد كه اغلب دانشجویان دانشگاه های برتر از اقشار مرفه جامعه هستند، اظهار كرد: براساس آمار، خانواده های مرفه در تهران 60 برابر بیشتر از سایر خانواده ها برای تحصیل فرزندان شان هزینه می كنند. به همین دلیل، كاهش آموزش دولتی در كشور سبب ضایع شدن حق تعداد زیادی از افراد جامعه می شود.
رئیس انجمن SPE شاخه دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این كه كشورهای پیشرفته هزینه های بسیار سنگینی برای امور آموزشی صرف می كنند، افزود: به همین دلیل، این كشورها بیشترین بهره برداری را در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فناوری دارند. به عنوان مثال آمریكا بیشترین تعداد دانشگاه های برتر را در خود دارد و همچنین جایگاه نخست فناوری جهان را هم از آن خود كرده است.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: موضوع دیگر این است كه جای دروسی مانند فرهنگ شهروندی، فرهنگ زندگی شهری، فرهنگ احترام به حقوق دیگران در دانشگاه های ایران خالی است. برخی واحدهای درسی مانند آیین زندگی هم با توجه به هرج و مرج زیادی كه در جامعه ما وجود دارد، به نظر می رسد راهگشا نبوده اند.
كامران روزآمد نبودن امكانات دانشگاهی را یكی دیگر از مشكلات آموزش در كشور دانست و تصریح كرد: به طوری كه یك دانشگاه دكتری یا پسادكتری نمی تواند امكانات مورد نیاز خود را تهیه كند، برای استفاده از امكانات موجود هم مجبور است تعهد بدهد.
رئیس انجمن SPE مهندسی شیمی شاخه دانشگاه شهید چمران اهواز با تاكید بر این كه مدرك گرایی از جمله مشكلات جامعه ماست، گفت: به نظر من باید از مردم و مسئولان بپرسیم كه چرا داشتن مدرك تا این حد ارزشمند به حساب می آید؟! همچنین بپرسیم كه چرا فارغ التحصیلان دبیرستان خود را ملزم می دانند كه باید وارد دانشگاه شوند؟! چرا خانواده ها این نیاز را برای جوانان ایجاد می كنند كه لازم است در رشته هایی محدود مانند پزشكی و مهندسی تحصیل كنند؟!
تنها 10 درصد افراد در كشورهای پیشرفته وارد دانشگاه می شوند وی با بیان این كه پذیرش دانشجو در كشور ما بدون استعدادسنجی افراد و نیازسنجی جامعه انجام می شود، افزود: این موضوع سبب ایجاد بحران در جامعه ما شده است. به طوری كه تعداد زیادی از دانشجویان رشته خود را بر اساس نظر خانواده یا موقعیت اجتماعی رشته انتخاب كرده اند، نه بر اساس توانایی های خود. در حالی كه آمارها نشان می دهد در كشورها پیشرفته، تنها 10 درصد افراد وارد دانشگاه می شوند و مابقی جوانان از 18 سالگی وارد بازار كار می شوند. همچنین اغلب دانشجویان دانشگاه های برتر مانند هاروارد و استنفورد را دانشجویان بین المللی تشكیل می دهند.
كامران با اشاره به این كه مدرك گرایی در جامعه ما ریشه دوانده، به طوری كه برای مشاغل ساده دولتی لازم است افراد حتما فوق دیپلم یا لیسانس داشته باشند، یادآور شد: لازم است فرهنگ سازی شده و خانواده ها متوجه شوند كه داشتن مدرك دانشگاهی برای همه افراد جامعه ضروری نیست تا فشار كمتری را بر فرزندان خود وارد كنند.
رئیس انجمن SPE مهندسی شیمی شاخه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان با تصریح بر این كه متوازن نبودن نیاز بازار و جامعه و آموزش های دانشگاهی در كشور ما بحران آفریده است، اظهار كرد: یكی از دلایل ایجاد شدن این بحران این است كه دانش آموزان بر اساس رشته انتخابی خود به باهوش و كم هوش تقسیم می شدند. این تفكر القا می شد كه اگر باهوش هستید باید در رشته ریاضی تحصیل كنید.
انتهای پیام/