نشست علمی -تخصصی «شهید مطهری و معنویت گرایی اسلامی» نهم اردیبهشت ماه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در آمفی تئاتر شهید شهریاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری خوزنا و به نقل از خبرنگار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در این نشست که با حضور جمعی از دانشجویان همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین حیدری از اساتید حوزه علمیه استان خوزستان به تبیین محتوای عرفان های کاذب و ادیان نوظهور پرداخت و گفت: عرفان های دروغین به دلیل وجود نیاز بشر به نیایش و عبادت بوجود می آیند، اما تفاوت این ادیان با دین اصیل اسلام در این است که عرفان های کاذب همانند مخدرهای موقتی عمل می کنند و به تعبیر قرآن کریم مانند سراب هستند و یا مثل خاکستری ناپایدارند که با کوچکترین گردی بر می خیزند و فنا می شوند.
وی افزود: ادیان نوظهور در واقع معنویت گرایی غیردینی هستند و صرفا به سطح نازلی از نیایش و رسیدن به آرامش موقت می پردازند اما معنویت گرایی دینی که معنویت گرایی اسلامی بخشی از آن است دارای شاخصه های مهمی چون اعتقاد به وحدانیت خدا، معاد و... دارد.
حجت الاسلام و المسلمین حیدری تصریح کرد: کارکردهایی که عرفان های کاذب دارند به نیازهای واقعی و فطری بشر از نظر معنوی پاسخ نمی دهند بلکه مخدری ناپایدار هستند که عطش بشر را در حد سطحی فرومی نشانند و با عمق روح و فطرت انسان سروکار ندارند. اما در مقابل، هدف نهایی از عرفان دینی و به طور خاص اسلامی، ساختن افرادی اثرگذار و تاریخ ساز همچون حضرت علی ابن ابیطالب (ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و در دوران کنونی حضرت امام خمینی (ره) است.
استاد حوزه علمیه استان خوزستان خاطرنشان کرد: معنویت اسلامی تمام جنبه های وجودی انسان را پوشش می دهد و برای هم جسم و هم روح بشر برنامه ریزی دارد و یک انسان متعادل را حاصل رابطه خوب جسم و روح او می داند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: کتب تعلیم و تربیت، جاذبه و دافعه و آزادی معنوی از استاد شهید مطهری همه تبیین گر روشهایی برای برقراری تعادل بین نیازهای انسان با کمک قوه تعقل اوست.
حجت الاسلام و المسلمین حیدری گفت: آنچه در آثار شهید مطهری موج می زند همه موید این موضوع است که اگر انسان تربیت دینی شود، حاصل آن داشتن جامعه ای متعهد و دیندار است که در نتیجه افراد آن جامعه دستشان به خون یکدیگر آلوده نخواهد شد، کم کاری نمی کنند و صدها جرم و گناه دیگر به بار نمی نشیند.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: دلیل برتری معنویت گرایی دینی و اسلامی این است که دین اسلام جامع الاطراف است و با در نظر گرفتن همه نیازهای نوع بشر، مانع از حکومت کردن امیال و غرایز بر عقل انسان می شود و نقش عالمان دین نیز این است که دین اسلام را به خوبی و به درستی برای مردم تبیین کنند.
گفتنی است؛ این برنامه به همت واحد فعالیت های متمرکز معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران برگزار شد