دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

می توان واحدهای درسی مهارت محور برای دانشگاه ها تعریف كرد
 
رئیس دانشگاه شهید چمران با تاكید بر اینكه بخشی از دروس دانشگاهی غیركاربردی باید تقلیل یابند، گفت:به جای این دروس می توان واحدهای درسی مهارت محور تعریف كرد. پس از برگزاری كلاس های نظری، دانشجویان زمان زیادی در اختیار دارند كه این زمان می تواند برای ارائه دروس عملی بكار گرفته شود. دكترعلی محمد ...


رئیس دانشگاه شهید چمران با تاكید بر اینكه بخشی از دروس دانشگاهی غیركاربردی باید تقلیل یابند، گفت:به جای این دروس می توان واحدهای درسی مهارت محور تعریف كرد. پس از برگزاری كلاس های نظری، دانشجویان زمان زیادی در اختیار دارند كه این زمان می تواند برای ارائه دروس عملی بكار گرفته شود.

دكترعلی محمد آخوندعلی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینكه سرفصل های درسی باید براساس نیاز هر منطقه تنظیم شوند، تصریح كرد: اگرچه تعریف دروس دانشگاهی براساس نیاز منطقه ای ضروری است اما این موضوع را به دست فراموشی سپرده ایم. در وهله نخست، نیاز هر منطقه باید شناخته شود؛  سپس به یك سرفصل تبدیل شود. پس از اینكه سرفصل آموزشی تعریف شد، به یك واحد درسی تبدیل شود.

وی با بیان اینكه دانشگاه ها با هدف برطرف كردن نیازها احداث شده اند اما نظام آموزش عالی ایران، دروس كشورهای خارجی را در طول سال های متمادی كپی كرده است، تصریح كرد: واضح و روشن است كه دروس دانشگاهی باید بر اساس نیازهای بومی و منطقه ای تنظیم شوند.

دكتر آخوند علی، در ادامه خاطرنشان كرد: با تصمیمات از مركز نمی توان درباره حل مشكلات دانشگاه ها تصمیم گیری كرد؛ چرا كه جنس و ماهیت مشكلات به خوبی درك نمی شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح كرد: به طور قطع، دانشگاه ها می توانند براساس پتانسیل و نیاز منطقه ای سرفصل درسی یا رشته تعریف كنند. به طور مثال، "هویزه" در استان خوزستان قرار دارد، دانشگاه این شهر می تواند یك رشته برمبنای "هورالعظیم" تعریف كند. اگر این رشته تعریف شود، این امكان وجود دارد كه برخی از دانشجویان بین المللی در این رشته مشغول به تحصیل شوند. این دانشگاه می تواند رشته های تحصیلی  اختصاصی بر مبنای پتانسیل و نیاز منطقه ارائه دهد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: هورالعظیم،  ویژگی های منحصر به فردی دارد كه هركدام از ویژگی های این منطقه می تواند به یك رشته دانشگاهی تبدیل شود و حتی اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.  دانشگاه هویزه می تواند از ظرفیت برخی از گونه های جانوری و پرندگان كه كاربرد دارویی دارند، استفاده كند. ماهی "بنیمی" در این منطقه بسیار ارزشمند است، دانشگاه هویزه می تواند از ظرفیت وجود این ماهی ها استفاده كند و رشته پرورش آبزیان تعریف كند. یا به طور مثال، رشته برق در دانشگاه هویزه تدریس می شود كه از بعد مسافتی در نزدیكی شهر اهواز قرار دارد. به طور قطع، صندلی ها دانشگاه شهر هویزه در رشته برق با توجه به نزدیكی به دانشگاه اهواز خالی می ماند.  بنابراین لازم است بر اساس نیاز هر منطقه رشته دانشگاهی متناسب در هر دانشگاه ایجاد شود.
منبع خبر:
بازار کار
   تاریخ: ۱۹:۱۳ - ۲۸/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۸