دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

اولین شماره نشریه علمی «علوم تربیتی» منتشر شد
 
اولین نشریه علمی «علوم تربیتی» با 12 مقاله منتشر شد
اولین نشریه علمی «علوم تربیتی» با 12 مقاله منتشر شد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین نشریه علمی «علوم تربیتی» به صاحب امتیازی دانشگاه چمران اهواز با مدیرمسئولی مسعود صفایی مقدم و سردبیری یدالله مهرعلیزاده منتشر شد.

این فصلنامه در 12 مقاله و 240 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چكیده مقالات به شرح زیر است:

بررسی رویكرد اخلاقی تفكر مادرانه با تاكید بر دیدگاه رودیك و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت

مریم غفارزاده؛ محمد حسن میرزامحمدی؛ اكبر رهنما؛ مسعود صفایی مقدم

چكیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رویكرد تفكر اخلاقی مادرانه با تاكید بر دیدگاه رودیك و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفت.سارا رودیك از اخلاق شناسان مراقبت فمنیستی رویكرد تفكر مادرانه را مطرح كرد.روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و استنتاجی است.براین اساس ابتدا رویكرد تفكر مادرانه مورد تحلیل واقع شد و عناصر اساسی ان مورد برررسی قرار گرفت. هستی شناسی مادرانه از نوع ارتباطی است و تجربه اساس معرفت شناسی آن بوده كه در ان تفكر و عمل لازم و ملزوم یكدیگرند.اخلاق شناسی مادرانه مبتنی بر ترجیح دیگری بر خود است.از دیدگاه رودیك اعمال مادرانه ، شامل سه هدف؛حفاظت،رشد و آموزش می باشد.از نظر این رویكرد،مادران در اجرای نقش های مراقبتی از اصل عشق بهره می گیرند.از نظر رودیك مادران عشق مادران شامل؛ عشق توجه،عشق محافظتی (عشق نگهدارنده)،عشق موشكافانه و فروتنی می باشند.با توجه به عناصر اصلی رویكرد تفكر مادرانه ،محققان به استنتاج دلالت هایی تربیتی پرداختند.تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد كه در اموزش و پرورش مبتنی بر تفكر مهرورزانه و مادرانه؛ هدف كلی آموزش و پرورش "آموزش صلح "می باشد .معلم در این رویكرد دارای خصوصیاتی همچون؛عشق ورزی،تامل، توانایی انتظار ،توجه،آگاهی،اعتدال و تواضع می باشد.دانش اموز دارای تفكری همراه با سبك شناختی و تاملی همراه با توانایی های نامحدود است.محیط آموزشی هم باید محیطی توام با امنیت ،نشاط و شادابی باشد. رویكرد تفكر مادرانه قابلیت ان را دارد كه به عنوان یك الگو در مناسبات اجتماعی و تربیتی مورد توجه قرار بگیرد

تحلیل چیستی انواع، ابعاد و ماهیت تفكرمراقبتی

هاجر كوهی اصفهانی؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی همراه؛ سوسن كشاورز

چكیده: تفكرمراقبتی، سومین گونه از سه گانه انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفكر (برمبنای تقسیم بندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفكرمراقبتی تفكری است كه مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به كمتر شناخته بودن تفكرمراقبتی، نیاز به واكاوی و تعمق فلسفی در این حوزه احساس می گردد و هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی چیستی تفكرمراقبتی در زمینه انواع، ابعاد، ماهیت و پاسخگویی به چالش هایی است كه در این حوزه مطرح است. از اینرو این پژوهش، با روش تحلیل مفهوم به بررسی انواع و ابعاد تفكرمراقبتی و خصوصیات ویژه هرنوع می پردازد و در این راستا جامعیت یا عدم جامعیت انواع، وجود نسب اربع میان انواع، تداخل و تمایز هر نوع در دیگری، بیان تأثیر انواع تفكرمراقبتی در طبقه بندی اهداف آموزشی بلوم، حیطه اثرگذاری فردی یا اجتماعی هركدام از انواع، چندگونگی ابعاد و چالش های مربوط به آن، و ماهیت ویژه تفكرمراقبتی را مورد تحلیل و واكاوی قرارمی دهد. علاوه بر پاسخگویی به چالش های فوق و بیان نتایج در هرمرحله و جمع بندی آنها در قسمت نتیجه گیری راهكاری 4مرحله ای نیز، جهت اجرایی نمودن تفكر مراقبتی بیان می گردد.

تحلیل محتوای فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره ی دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبكه شاد از منظر توجه به استاندارد های تولید فیلم های آموزشی

طلعت صباغ حسن زاده؛ رضا خفته دل

چكیده: هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره ی دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبكه شاد از منظر توجه به استاندارد های تولید فیلم های آموزشی می باشد.روش پژوهشی مورد استفاده دراین تحقیق به صورت توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود.جامعه آماری در این پژوهش كلیه ی فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره دوم ابتدایی(چهارم،پنجم وششم) در بخش محتوای رسمی شبكه شاد می باشد.با توجه به موضوع پژوهش نمونه گیری انجام نشد و كل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش چك لیست می باشد كه توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن توسط اساتید و متخصصان حوزه تولید محتوای الكترونیكی تعیین گردید.داده های به دست آمده از بررسی فیلم ها با استفاده از جداول فراوانی،میانگین و روش آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد كه در فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبكه شاد مولفه استاندارد های طراحی آموزشی با میانگین 3.4 و به میزان زیاد رعایت شده است.هم چنین دو مولفه استاندارد های اختصاصی و استاندارد های فنی وهنری به ترتیب با میانگین های 2.9 و 3.3 به میزان متوسط رعایت شده است. بر اساس روش آنتروپی شانون نیز مشخص گردید مولفه استاندارد های فنی وهنری با میزان بار اطلاعاتی 0.99934 و ضریب اهمیت0.33386 دارای بیشترین میزان اهمیت و مولفه ی استاندارد های اختصاصی با میزان بار اطلاعاتی 0.99633 و ضریب اهمیت0.33285 كمترین میزان اهمیت را دارا می باشد.

بررسی به كارگیری شوخ طبعی در فرایند تدریس توسط دبیران

محمد لطیفی؛ سید عباس رضوی؛ عبداله پارسا

چكیده: این پژوهش با هدف آگاهی از میزان استفاده دبیران از شوخ طبعی مناسب و نامناسب در فرایند تدریس انجام شد. پژوهش حاضر یك پژوهش كمّی و كاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل كلیه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر شوش(استان خوزستان) در سال تحصیلی 99-1398 بود. حداقل حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه شد و در مجموع 366 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه شوخ طبعی مناسب و نامناسب (Frymier et al., 2008) گردآوری شد. با استفاده از آلفای كرونباخ، پایایی پرسشنامه شوخ طبعی مناسب و نامناسب 95/0 تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون تی تك گروهی، تی مستقل و تی وابسته استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد دبیران در تدریس از شوخ طبعی مناسب بیشتر از شوخ طبعی نامناسب استفاده كرده بودند. البته به طور كلی میزان استفاده آنان از شوخ طبعی(مناسب و نامناسب) كمتر از متوسط بود. دیگر یافته این پژوهش نشان داد دبیران مرد بیشتر از دبیران زن، از انواع شوخ طبعی در فرآیند تدریس استفاده كرده اند.

سنجش تفاوتهای جنسیتی در مدل خودپنداره تحصیلی درس فیزیك

مجتبی جهانی فر

چكیده: خود پنداره تحصیلی سازه ای چند بعدی است ، كه به طور خاص در هر حوزه درسی تعریف و اندازه گیری می شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی درس فیزیك و جنسیت در دانش آموزان ایرانی است. داده ها از نمونه ای 603 نفری دانش آموزان پسر و دختر در رشته های تجربی و ریاضی پایه های تحصیلی دهم تا دوازدهم دبیرستان های متوسطه ایران گردآوری شدند. برای هنجاریابی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیك از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل روایی ظاهر و محتوایی استفاده شد. یافته ها نشان داد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیك روایی سازه مطلوبی داشت و همچنین روابط بین خودپنداره تحصیلی فیزیك و جنسیت دانش آموزان معنادار و قابل توجه است ساختار مدل خودپنداره تحصیلی فیزیك بین پسران و دختران متفاوت عمل می كند و دانش آموزان دختر از نمره خودپنداره تحصیلی پایینی نسبت به پسران برخوردار هستند. پیشنهاد می شود در تدریس درس فیزیك به تفاوتهای جنسیتی توجه شده و مداخله لازم برای بهبود خودپنداره تحصیلی در درس فیزیك در مدارس ایران انجام پذیرد.

نقش اخلاق حرفه ای در سلامت سازمانی با واسطه گری رفتار شهروندی سازمانی: مطالعه موردی آموزش و پرورش یاسوج

مریم شفیعی سروستانی؛ تورج درخشان فر؛ سمیه مزگی نژاد

چكیده: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفه ای در سلامت سازمانی با میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - كاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهش های توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری كلیه كاركنان آموزش وپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود كه از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های اخلاق حرفه ای گریگوری و همكاران (1990)، سلامت سازمانی ترك زاده و بصیری (1394) و رفتار شهروندی سازمانی پادساكف و همكاران (1990) بود. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS24 و Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. برای بررسی وضعیت متغیرهای مورد بررسی از آزمون t تك متغیره، برای بررسی همبستگی بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطه ای از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج t تك نمونه ای نشان داد كه میانگین نمره اخلاق حرفه ای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت سازمانی در كل و مؤلفه های آن (به جز مؤلفه پشتكار و جدیت در كار از اخلاق حرفه ای) در سازمان آموزش وپرورش از میانگین نمره نظری (3/00) به طور معناداری بیشتر می باشد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای اخلاق حرفه ای، سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در كل ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>p). نتایج مدل‍یابی معادلات ساختاری نشان داد اخلاق حرفه ای بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/05=p) ولی اخلاق حرفه ای بر سلامت سازمانی از طریق رفتار شهروندی سازمانی اثر معناداری ندارد. بنابراین رفتار شهروندی سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفه ای و سلامت سازمانی نقش واسطه گری ندارد.

طراحی الگو و ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی: نظریه داده بنیاد

صمد برزویان شیروان؛ افشین نوروزی علمی؛ مرتضی طاهری

چكیده: هدف از انجام این پژوهش طراحی الگو و ابزاری برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهش های كیفی است؛ و روش نظریه داده بنیاد در این پژوهش ملاك عمل واقع شده است. جامعه آماری شامل افراد متخصص و صاحب نظر در زمینه اقتصاد آموزش، مدیران مدارس دولتی و خصوصی می باشدكه 10 نفر از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به كارگیری معیار اشباع نظری، برای پاسخگویی به مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته ی پژوهش، انتخاب شده اند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشاركت كنندگان و مرور خبرگان شركت كننده در پژوهش استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله كد گذاری (باز، محوری و انتخابی) حاكی از 23 مقوله كلی است كه در چارچوب الگوی پارادایمی Corbin & Strauss(2008) طراحی گردیده است و برمبنای مقوله های فوق ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس در سه حیطه سوادمالی تخصصی، عمومی و عملكرد و پیامدهای سوادمالی مدیران مدارس تدوین شده است. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد می شود كه مدیران مناطق آموزش وپرورش و مؤسسان مدارس در انتصاب و گزینش مدیران، سوادمالی را لحاظ كنند و از ابزار این پژوهش برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس استفاده كنند.

آموزش و سیكلهای تجاری: مورد مطالعه وضعیت آموزش از راه دور در دور ه های رونق و ركود

علیرضا اقبالی

چكیده: هدف مقاله بررسی تاثیر شرایط دوره های رونق و ركود بر نرخ ثبت نام دانشگاه پیام نور سطح كشور طی سالهای 1397-1384 می باشد. بر این اساس از روش داده های تركیبی بر اساس داده های استانی استفاده گردیده اس. نتایج مقاله نشان میدهد كه سهم دانشجویان دانشگاه پیام نور به كل دانشجویان در استانهای كشور در دوره های رونق كاهش یافته و در مقابل این سهم در دوره های ركود اقتصادی مثبت می باشد. نتایج همچنان نشان میدهد كه شدت تاثیر گذاری در دوره های رونق و ركود نسبتا كم و خیلی كم می باشد. بنابراین میتوان اظهار نمود كه نرخ ثبت نام در دانشگاه پیام نور رفتار ضد سیكلی دارد. این نتایج تایید كننده این است كه افراد تحت تاثیر هزینه خود در زمان ثبت نام در این دانشگاه هستند. نتایج این مقاله می تواند به مدیریت دانشگاه كمك نماید كه در شرایط رونق و یا ركود چه سیاستهایی اتخاذ نمایند. در مطالعات گذشته عمدتا به تاثیر رشد اقتصادی بر نرخ ثبت نام توجه داشته در حالی كه در این مقاله به تاثیر نوسانات كلی اقتصاد در شكل دوره های رونق و ركود پرداخته شده است.

الگوی گزینش رؤسای دانشگاه ها در دانشگاه های منتخب جهان با رویكرد متن كاوی

امین پروری؛ سید علی سیادت؛ سید حمیدرضا شاوران

چكیده: این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاه ها در دانشگاه های منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، كاربردی و از نظر رویكرد، كیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، كتب و مقالات در دسترس در شانزده كشور جهان از قاره های مختلف مرتبط بودند شامل می شد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. برای بررسی روایی پژوهش، از روایی محتوایی و بمنظور بررسی پایایی از روش گروه همتایان بهره گرفته شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای كیفی تجزیه و تحلیل شد. پس از كدگذاری داده های حاصل، مفاهیم، مقوله های محوری(ابعاد یا سازه ها) و مؤلفه ها(شایستگی های محوری) شناسایی شدند. نتایج نشان داد كه از بین 144 كد استخراج شده، به ترتیب معیار انتخاب تعاملی(12)، مدیریت ارتباطات(9)، تجربه مدیریت(8)، تجربه مدیریت دانشگاهی(7)، توانمندی علمی(7)، نوآوری(6)، مدیریت مالی(6)، مشاركت(5) و تعهد سازمانی(5) بیشترین اهمیت را دارا هستند و در انتخاب رؤسای دانشگاه ها در سطح دانشگاه های مورد مطالعه در جهان نقش بسزایی داشته اند. با استفاده از نتایج، مدل جامعی بمنظور گزینش رؤسای دانشگاه ها تدوین گردید كه حاصل آن طبقه بندی سه دسته ویژگی اصلی فردی، سازمانی و مدیریتی بود. طبقه فردی شامل ویژگی های شخصیتی و علمی؛ طبقه سازمانی شامل ویژگی های عمومی سازمانی، فرآیند گزینش و ملی گرایی و طبقه مدیریتی شامل مهارت های مدیریتی، مشاركت و تجربه و تخصص بود. با توجه به اینكه داده های بدست آمده حاصل از یك پژوهش داده بنیاد بود، نتایج حاصل می تواند معیارهای قابل توجهی را در زمان گزینش رؤسای دانشگاه ها در فرآیندهای جذب و گزینش آن ها ارائه نماید.

تأثیر كارورزی بر توسعه فردی و حرفه ای دانشجویان: نقش میانجی مهارت

مریم سادات قریشی خوراسگانی

چكیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مهارت های فردی و حرفه ای در رابطه كارورزی بر توسعه فردی و حرفه ای دانشجویان علوم تربیتی بود. از این رو روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س) (200 دانشجو)، تشكیل داد. با روش نمونه گیری در دسترس 143 نفر نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد Novotorov (2001) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، توسط 3 نفر از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی تائید شد. پایایی از طریق ضریب آلفای كرونباخ برای متغیر كارورزی (88/0)، توسعه فردی (84/0)، توسعه حرفه ای (88/0)، مهارت فردی (91/0) و مهارت حرفه ای (93/0) به دست آمد. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزارهای SPSS16، AMOS22 و آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد، رابطة بین تأثیر كارورزی و توسعه فردی و حرفه ای و مهارت های فردی و حرفه ای و رابطة بین توسعه فردی و توسعه حرفه ای با مهارت های فردی و حرفه ای مثبت و معنادار (05/0≥ p) بود. بر اساس نتایج به دست آمده، كارورزی به طور مستقیم در چهار حوزه مهارت های فردی، حرفه ای، توسعه فردی و حرفه ای نقش دارد. با افزایش مهارت فردی دانشجویان، كارورزی به طور غیرمستقیم روی مهارت های حرفه ای نیز تأثیرگذار خواهد بود. به تبع آن، توسعه حرفه ای دانشجویان را به دنبال دارد. همچنین نتایج نشان داد، كارورزی موجب توسعه فردی و حرفه ای دانشجویان شده است. به طوركلی، كارورزی درصورتی كه باعث افزایش مهارت های حرفه ای دانشجویان شود، می تواند به ارتقاء توسعه فردی و حرفه ای آن ها بینجامد. درنهایت بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد ات كاربردی ارائه شد.

بررسی رضایت دانشجویان در رویكرد یادگیری وارونه از منظر انعطاف پداگوژیكی (رسانه، روش تدریس، ارزشیابی) در دوره كرونا

مریم پورجمشیدی؛ حسین زنگنه

چكیده: این پژوهش در راستای بررسی رضایت دانشجویان در رویكرد یادگیری وارونه از منظر انعطاف پداگوژیكی آن از لحاظ رسانه، روش تدریس آنلاین-آفلاین و ارزشیابی در آموزش الكترونیكی صورت گرفت. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح همسوسازی داده های كمی و كیفی بود كه در بخش كمی با روش پیمایشی و در بخش كیفی با مطالعه ی موردی انجام شد. جامعه ی آماری در پیمایش شامل 30 دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1399 بود كه حجم نمونه برابر با جامعه و در مطالعه ی موردی شامل 15 مشاركت كننده بود كه با این رویكرد آموزش دیده بودند. از راهبرد مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده ها استفاده گردید كه روایی آن از نظر متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای كرونباخ (89/0) تایید شد. یافته های حاصل از پژوهش بیانگر رضایت دانشجویان از لحاظ انعطاف ادغام رسانه با محتوا، انعطاف رویكرد یادگیری وارونه در تدریس های آفلاین و آنلاین و همچنین شیوه ی ارزشیابی در آموزش الكترونیكی بود. بر مبنای نتایج حاصل از یافته های این پژوهش، می توان گفت رویكرد یادگیری وارونه به دلیل انعطاف پذیری آن از منظر ادغام رسانه با محتوا، روش تدریس، و ارزشیابی موجب رضایت یادگیرندگان از آموزش های از راه دور می شود و با تلفیق ابعاد مختلف پداگوژی در رویكرد یادگیری وارونه می توان رضایت دانشجویان از آموزش های راه دور را افزایش داد.

بازنمایی مفهوم «رهبری آموزشی» در مقالات منتشر شده مجلات حوزه علوم تربیتی

سمیه نعمتی؛ ناصر شیربگی

چكیده: توصیف و تفسیر چگونگی فهم پژوهشگران و كارورزان حوزه مدیریت آموزشی از مفهوم «رهبری آموزشی» در مقالات منتشر شده در مجلات علوم تربیتی، شناسایی موضوعات و رویكردهای مورد استفاده از سوی نویسندگان جهت مطالعه این مفهوم، هدف اصلی مقاله است. یافته ها نشان داد كه حدود 89 درصد از مقالات موردبررسی، با رویكردهای اثبات گرایانه و روش های كمّی به انجام رسیده اند. در فراتحلیل كیفی مقالات مشخص گردید كه الگوهای رهبری مختلفی مانند رهبری تحولی، توزیعی، اخلاقی، امنیت مدار، درسی، معنوی و خدمتگزار مورد مطالعه قرار گرفتند كه با آنچه در مرزهای مفهومی دانش در مطالعات خارجی وجود دارد، مطابقت داشت. برخی از الگوها نیز به نظر می رسد بیش از آن كه تحت تأثیر موضوعات حوزه در سطح فراملی باشند، بیشتر از فرهنگ و باورهای ارزشی جامعه اسلامی ایرانی متأثر بودند. هم چنین برخی الگوهای نوین رهبری مانند رهبری عدالت محور، فناورمحور و رهبری تعلیم و تربیت محور، با وجود محبوبیت كنونی نزد محققان خارجی، هنوز مورد توجه پژوهشگران داخلی قرار نگرفته اند. تحلیل ها نشان داد كه رهبری آموزشی با دامنه ای از تغییرات در محتوا، الگوهای نوشتاری، و پارادیم های پژوهشی در چند سال اخیر روبرو شده كه گویای نوعی حركت به سمت نشاط فكری و بالندگی حوزه است. به این معنی كه رهبری آموزشی از موضوعی بین المللی با پس زمینه ای در نظریات سازمانی و نویسندگان مرد تك نفره، به مبحثی تبدیل شده كه در نشریات داخلی علوم تربیتی مقالاتی نسبتاً فراوان با راهبردهای متفاوت تر، چند نویسنده و با مشاركت زنان پژوهشگر مشاهده می شود. به موازات این تغییرات مثبت، كاهش مشاركت كاروزران در نوشتن مقالات احساس می شود.

علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه علمی «علوم تربیتی» می توانند به نشانی اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی، دفتر مجله علوم تربیتی با تلفن: 33226600 -061 الی 09 داخلی 4610 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرسeducation.scu.ac.ir مراجعه كنند یا تماس بگیرند.
منبع خبر:
رسا
   تاریخ: ۱۵:۴۰ - ۳۱/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۲۴۸