دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا نمی توان روی بارش های اخیر حساب باز كرد؟
 
با ورود سامانه مانسون به كشور از هفته گذشته و تحت تاثیر قرار گرفتن 22 استان، شاهد بارش های نقطه ای و سیل آسا در برخی استان ها بودیم كه خساراتی نیز در بر داشت اما مشاهده حجم سیلاب جاری شده در برخی نقاط كشور و بارش باران شاید این سوال را در اذهان عمومی به وجود آورد كه با وجود خشكسالی و بحرانی شدن ...
چرا نمی توان روی بارش های اخیر حساب باز كرد؟ به این منظور با استاد تمام سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز به گفت وگو پرداختیم كه در ادامه می خوانید.

سیدمهدی قمشی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: با وجود سیل های چند روز گذشته در كشور، در حوضه های استان خوزستان بارش خوبی نداشتیم بنابراین مجموعا وضعیت ذخایر آبی خوزستان تغییری نخواهد داشت؛ البته این میزان، صفر نیست اما اگر بارش هایی هم داشتیم بسیار ناچیز بود.

حوضه كرخه همچنان بحرانی است

وی با اشاره به بحرانی بودن حوضه كرخه افزود: اساس در حوضه كرخه بارش باران نداشتیم در حقیقت در حوضه ای كه بسیار نیازمند به آب بودیم هیچ بارشی رخ نداده و وضعیت مانند سابق است.

بارش در حوضه كارون ناچیز بود

استاد سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح وضعیت حوضه كارون پس از ورود سامانه مانسون نیز گفت: در حوضه كارون مقداری بارش داشتیم اما تغییرات در مخازن و ذخایر آبی زیاد نخواهد بود.

وی افزود: البته وضع حوضه كارون خیلی بحرانی نبود اما پس از این بارش های نقطه ای و سیلاب نیز تغییری نخواهد داشت.

نمی توانیم روی این بارش ها حساب باز كنیم

قمشی با اشاره به نوع بارش های اخیر در كشور عنوان كرد: این نوع بارش ها، نقطه ای هستند یعنی وسعت زیادی از یك منطقه را درگیر نخواهند كرد تا از نظر حجم، قابل توجه و قابل بهره برداری باشد.

وی گفت: این نوع سامانه ها در یك نقطه متمركز می شوند و بارش صورت می گیرد و سیلاب به جریان می افتد و از آن طرف فورا فروكش می كند بنابراین بارش های نقطه ای، اگر تلفات و خساراتی نداشته باشند هر چند مزایایی دارند اما به طور كلی نمی توانند برای حوضه ها و ذخایر آبی موثر باشند كه بخواهیم روی مقدار حجم آبی كه با خود می آورند حساب باز كنیم.

بارش های اخیر تنها روی سیستان و بلوچستان موثر بودند

استادتمام دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: البته بارش ها روی استان سیستان و بلوچستان تاثیر خوبی داشتند و منجر به ترمیم ذخایر برخی از سدها در این استان شدند اما در كل در باقی نقاط كشور از جمله استان خوزستان تاثیری نداشتند.

قمشی تاكید كرد: این بارش ها در كل روی حجم آب سدهای كشور تاثیری نداشت البته ممكن است روی یك نقطه موثر باشد با توجه به اینكه بارش ها نقطه ای بودند اما به هیچ وجه روی ذخایر سدها تاثیر نداشت زیرا باران به صورت وسیع نبارید و از طرف دیگر زمین خشك بود و مقدار زیادی آب جذب زمین شد و آن مقدار نیز كه به صورت نقطه ای و سیلاب بود حجم زیادی نداشت كه بخواهد ذخایر آبی را ترمیم كند.

ذخایر آبی خوزستان ترمیم نشدند

وی با اشاره به وضعیت بارش باران در بالادست خوزستان گفت: در شهر یاسوج بارش ها می توانستند حوضه زهره و مارون را ترمیم كنند و در چهارمحال و بختیاری می توانست حوضه كارون را ترمیم كنند اما خیلی نمی توانند روی حجم آب جمع شده و ذخایر موثر باشند زیرا نقطه ای هستند.

استاد سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: از طرف دیگر نیز شرایط خشكسالی است و بارش نداشته ایم و مقدار زیادی از این بارش ها جذب زمین شده اند بنابراین مقدار چندانی برای ترمیم ذخایر آبی باقی نماند و ذخایر آبی خوزستان ترمیم نشدند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۰۵ - ۰۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۶