به گزارش ایسنا، داستان كنكور در ایران از وقتی شروع شد كه همه می خواستند دكتر شوند! رقابت برای ورود به دانشكده پزشكی دانشگاه تهران پایه گذار امتحانی سراسری در ایران شد. در واقع تا دهه 40 شمسی هر دانشگاهی در ایران، شیوه ای متفاوت برای گزینش دانشجو داشت؛ امتحان یا مصاحبه علمی. دانشگاه ها انگشت شمار بودند و البته تعداد متقاضیان تحصیل هم محدود بود. دانشگاه تهران، دانشگاه امیركبیر (پُلی تكنیك سابق)، دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق)، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید چمران (جُندی شاپور سابق) و دانشگاه شیراز (پهلوی سابق) از جمله دانشگاه های كشور بودند با ظرفیت هایی كه تكمیل نمی شد. تا این كه به تدریج تقاضای ورود به دانشگاه افزایش یافت و شرایط تغییر كرد. آزمونی به نام كنكور آمد و ماندگار شد و پزشكی اولین رشته ای بود كه در دانشگاه های ایران پرطرفدار شد.
اولین كنكور
نخستین بار در دانشكده پزشكی دانشگاه تهران به دلیل تعداد زیاد متقاضیان امتحانی هماهنگ برگزار شد. بعد دانشكده های حقوق و فنی نیز امتحان ورودی برگزار كردند. شرایط چنین بود كه اغلب متقاضیان ورود به دانشگاه ابتدا در امتحان دانشكده پزشكی شركت می كردند و اگر قبول نمی شدند، می رفتند سروقت باقی رشته ها و دانشكده ها. سال ها وضعیت به همین منوال بود تا این كه در سال 1341 قرار شد امتحانی سراسری برای دانشگاه ها برگزار شود. مشكل این بود كه متقاضیان باید بارها از سراسر ایران به تهران و سایر شهرها سفر می كردند تا در امتحانات دانشكده های مختلف شركت كنند. برای رفع این مشكل و با ایده برگزاری امتحانی باكیفیت بالاتر برای تعیین دقیق تر سطح علمی افراد، نخستین امتحان سراسری دانشگاه ها در سال 1342 برگزار شد؛ نخستین كنكور ایرانی. این كنكور را هیات مسابقات ورودی دانشگاه ها كه هیاتی تازه تأسیس از اساتید و مسئولان دانشگاه های ایران بودند، برگزار می كردند تا اینكه شیوه برگزاری كنكور و مشكلاتی كه برای هماهنگی ها پیش آمد با انتقاد جامعه علمی مواجه شد و مجدد وضعیت به روال سابق بازگشت.
در واقع تا آغاز سال تحصیلی 1342، هر دانشگاه با گرفتن امتحان ورودی خاص، اقدام به پذیرش دانشجو می كرد اما سنجش و پذیرش دانشجویان برای سال تحصیلی 1342 بر عهده "هیات مسابقات ورودی دانشگاه ها" گذاشته شد. "مسابقه"ای كه بعدها "كنكور" نام گرفت.
سؤالات نخستین كنكور
در دهه 40 دانشگاه های جدیدی شكل گرفتند كه ازجمله آنها می توان به دانشگاه صنعتی آریامهر سابق( صنعتی شریف فعلی) و دانشگاه رضائیه سابق (ارومیه فعلی) اشاره كرد. در همین حین تب تحصیلات دانشگاهی هم در جامعه مدام بالا می رفت و آزمون سراسری همچنان روشی مناسب برای پذیرش دانشجو به نظر می رسید. با تأسیس وزارت علوم و راه اندازی واحدی با نام مركز آزمون شناسی در سال 1347 توجه به برگزاری كنكور سراسری در دستور كار قرار گرفت؛ اتفاقی كه سال 1348 رخ داد. تا اینكه چهارشنبه 15 مرداد سال 48 كنكور سراسری با شركت 47 هزار و 703 نفر برگزار شد و داوطلبان برای حضور در30 رشته تحصیلی 12 دانشگاه با یكدیگر به رقابت پرداختند. این آزمون با سؤالات پاسخ كوتاه (به جای تستی) برگزار شد و داوطلبان همزمان با آزمون 10 رشته را انتخاب كردند. نكته مهم این كه منابع سؤالات ناشناخته بود و داوطلبانی كه از امتحان بیرون آمدند نخستین نسل ایرانی هایی بودند كه سختی كنكور را درك كردند. از آن پس كنكور به طور مرتب برگزار شد و به همین دلیل آزمون سراسری سال 48 نخستین كنكور رسمی ایران شناخته می شود.
در واقع با اینكه سئوالات در آن دوره بر اساس سئوالات امتحانات سال های قبل بود، اما شیوه مزبور عاری از عیب و نارسایی نبود. در این روش تحصیلات قبل داوطلب به صورت سئوالات كوتاه جواب كه برایش ناآشنا بود سنجیده می شد و پذیرفته شدگان بدون اینكه نتیجه آزمون خود را بدانند، حین امتحان نسبت به انتخاب رشته مبادرت می كردند.
سال 1354 با تاسیس "سازمان سنجش آموزش كشور" به جای "مركز آزمون شناسی كنكور" در ایران وارد مرحله ای جدید شد. از آن سال معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نوع مدرك (دیپلم ریاضی، طبیعی و ادبی)، جنسیت، وضعیت نظام وظیفه و سهمیه منطقه نیز در قبولی كنكور تأثیر داشت. البته در سال 57 این شرایط دیگر اعمال نشد و داوطلبان این آزمون در بحبوحه تحولات كشور و وقوع انقلاب اسلامی قرار گرفتند، اما با این وجود كنكور در سال 58 هم برگزار شد. اما پس از آن این آزمون نیز در پی تعطیلی دانشگاه ها و انقلاب فرهنگی تعطیل شد. تا اینكه سال 61 مجدداً كنكور در رشته های پزشكی، فنی و مهندسی، كشاورزی، الهیات و معارف اسلامی برگزار شد. سهمیه ها نیز از همین سال آمدند؛ سهمیه مناطق، رزمندگان و.... در این بین دانشگاه آزاد هم پس از این سال در نظر گرفته شد.
طی سال های بعد با توجه به رشد جمعیت، ظرفیت دانشگاه های دولتی و تعداد رشته ها افزایش یافت و كنكور مدام به مسابقه ای بزرگ تر و حساس تر تبدیل می شد. به دلیل تقاضای فزاینده برای ورود به دانشگاه، به تدریج دانشگاه های پیام نور، دوره نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی و مراكز تربیت معلم به ظرفیت پذیرش دانشجویان افزود و كنكور هرسال با داوطلبان بیشتری برای تحصیل در رشته های بیشتر برگزار شد، تا اینكه داوطلبان كنكور در دهه های اخیر به یك میلیون نفر افزایش یافت. در حال حاضر نیز از 49 آزمون سراسری برگزار شده در ایران، 11 آزمون قبل از انقلاب فرهنگی در سال های 1348 تا 1358 و 38 آزمون در سال های 1361 تا 1398 بعد از انقلاب فرهنگی برگزار شده است.
آغاز زمزمه های تغییر كنكور بعد از انقلاب
بعد از گذشت بیش از نیم قرن از برگزاری كنكور، مسئولان و متولیان به این نتیجه رسیدند كه این شیوه جذب و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها علاوه بر آسیب های روانی، بعضا مشكلات اجتماعی بر جامعه تحمیل می كند و روش مردودی در سیستم های آموزشی دنیا محسوب می شود؛ بنابراین طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، سال 1386به مجلس رفت و تصویب شد.بر اساس این قانون قرار بود نقش كنكور در پذیرش دانشجو به تدریج كم شده و نهایتاً تا سال 90 كنكور حذف شود، اتفاقی كه تا امروز محقق نشده و فقط در حد بحث دامنه دار كارشناسان و مسئولان حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی باقی مانده است.
البته تلاش برای حذف كنكور در ایران از همان دوران قبل از پیروزی انقلاب كلید خورد، به طوری كه روزنامه اطلاعات در آن زمان اعلام كرده بود وزارت علوم در پی تایید مسئولان ارشد وقت كشور، مشغول مطالعه و بررسی این طرح هستند تا نواقص موجود آن رفع شود و در همین حال وعده داده شده بود كه از ابتدای سال تحصیلی 1350، دانش آموزان ششم متوسطه به موازات تحصیلات عادی، پیرامون شیوه امتحانات نهایی جایگزین كنكور نیز آموزش خواهند دید، اما این موارد نتوانست به تصویب قانونی در این زمینه منتهی شود.
بنابراین اولین طرح لغو كنكور در ایران كه همانطور كه گفته شد در سال های دور، وارد مراحل مطالعاتی و برنامه ریزی در وزارت علوم وقت شد، اما این طرح هیچ گاه به نتیجه نرسید و حتی با تشكیل سازمان سنجش آموزش كشور در سال 1354جایگاه كنكور در نظام آموزشی ایران مستحكم تر و سازمان یافته تر از پیش نیز شد.
وقتی در سال 1386 وقتی كه این موضوع تبدیل به قانون شد، باز هم در اجرا دچار تغییرات مداوم در نهادهای اجرایی و همچنین مجلس شورای اسلامی شد و در نهایت نتیجه چندان روشنی نداشت به طوری كه هنوز هم سال دقیق پایان كنكور مشخص نیست.
اگرچه امروز نیز بر اساس اعلام مسئولان، پذیرش بیش از 85 درصد رشته های دانشگاهی بدون آزمون صورت می گیرد و دانشگاه های دولتی نیز 20 درصد از ظرفیت پذیرش خود را با این شیوه تكمیل می كنند و امسال نیز بسیاری از دانشگاه های برتر برای پذیرش بدون آزمون به سازمان سنجش اعلام كرده اند به طوریكه دكتر حسن مروتی معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش كشور طی گفت وگویی با ایسنا با تاكید بر اینكه ظرفیت پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها حدودا 85 درصد است، اظهار كرد: پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی صرفا مخصوص مراكز غیردولتی نیست دانشگاه های دولتی هم ظرفیت هایی در این زمینه اعلام كردند به طوری كه امسال حتی دانشگاه تهران برای رشته های روزانه نیز یك سری رشته ها را برای پذیرش بدون آزمون معرفی كرده است.
وی تاكید كرد: ظرفیت پذیرش در رشته های روزانه بدون آزمون دانشگاه ها امسال افزایش یافته است و هر اندازه متقاضی برای این موارد بیشتر باشد، این ظرفیت ها افزایش می یابد.
با این توضیحات گویا تا سیاست حذف كامل كنكور و رسیدن به روش جایگزین مطلوب برای شیوه فعلی پذیرش دانشجو راه زیادی در پیش است به طوری كه مساله حذف كنكور طی دو سال اخیر جای خود را به تغییر شیوه برگزاری این آزمون داده است.
نخستین مصوبه تغییر كنكور
كوچكتر شدن غول كنكور اما به طور رسمی از تیر ماه سال گذشته كلید خورد، درست زمانی كه دكتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات كنكور 1402، پنج مصوبه این شورا را تشریح و عنوان كرد كه مصوبه اول مبنی بر این بود كه در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی 60 درصد و سهم كنكور سراسری 40 درصد خواهد بود.مصوبه دوم این بود كه كنكور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود و مصوبه سوم این بود كه آزمون سنجش (كنكور) دو بار در سال برگزار شود كه فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته شود و دانش آموزان وقتی در این آزمون شركت می كنند، نگران نباشند كه تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.
به این ترتیب اعلام شد كه كنكور دو بار در سال برگزار خواهد شد. بر اساس مصوبه چهارم شورا، مقرر شد نتایج آزمونی كه دانش آموزان در آن شركت می كنند تا دو سال اعتبار داشته باشد و دانش آموزان بتوانند از نتایج آن تا دو سال استفاده كنند.
مصوبه پنجم نیز درباره پذیرش بود كه بر اساس آن دانشگاه های كشور می توانند یك حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص كنند كه تا چه معدلی را پذیرش می كنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین تر باشد این اختیار به دانشگاه ها داده می شود كه داوطلب را پذیرش نكنند.
اوایل سال جاری نیز بحث اعمال تغییرات در كنكور به عنوان مهم ترین آزمون ورودی به دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهم ترین مركز تصمیم گیر و سیاستگذار آموزشی كشور جدی شد، همزمان با آن، موافقت و مخالفت های زیادی به خصوص از سوی مجلسی ها به عنوان بازوی دیگر تصمیم گیر و قانون گذار عرصه كنكور مطرح شد و برخی نمایندگان مجلس اعمال هر گونه تغییر در این آزمون را منوط به قانون گذاری در مجلس كردند و تصویب هر نوع مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه را مغایر قانون مجلس دانستند كه علی رغم موافقت ها و مخالفت های زیاد در خصوص تغییرات كنكور، اواخر خرداد ماه سال جاری، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تغییرات كنكور از سال 1402 را تصویب كرد. در این مصوبه "قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی"، "حذف دروس عمومی" و "حذف زیرگروه ها"، به عنوان سه تغییر عمده كنكور از سال آینده عنوان شد.
این مصوبه در حالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد كه برای اجرایی شدن نیاز به امضای رییس این شورا یعنی رییس جمهور داشت كه بیش از یك ماه از تصویب آن، خبری از ابلاغ مصوبه به سازمان سنجش نشد، این سازمان نیز اعلام كرد در صورتی تن به اجرایی شدن مصوبه خواهد داد كه تا 15 تیر ماه اجرای آن به سازمان سنجش ابلاغ شود و در این زمینه با صدور دو اطلاعیه مجزا اعلام كرد مصوبه جدید در صورت ابلاغ هم قابلیت اجرایی شدن ندارد و تغییرات احتمالی از سال 1403 اعمال خواهد شد.
در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش كشور ذكر شده است: با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه نامه آزمون سراسری سال 1402 به اطلاع داوطلبان می رساند آزمون سراسری سال 1402 بر مبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال 1395 همانند آزمون سراسری سال 1401 برگزار می شود.
در این اطلاعیه تصریح شده است: تغییرات جزئی مورد نیاز و مصوب شورای سنجش و پذیرش برای آزمون سراسری سال 1402 متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد و در صورت ابلاغ هرگونه قانون یا مصوبه جدید، تغییرات برای آزمون سراسری سال 1403 و به بعد اعمال خواهد شد.
یك روز پس از انتشار اطلاعیه فوق عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش در اظهارنظری دیگر تاكید كرد؛ با توجه به اینكه مصوبه جدیدی در مورد آزمون سراسری ابلاغ نشد آزمون سراسری سال 1402 بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ١٣٩٢ و اصلاح آن در سال 1395 برگزار می شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تغییرات جزئی مربوط به ضرایب و سایر موارد مطابق هر سال در صورت تصویب در شورای سنجش و پذیرش اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش كشور تأكید كرد: كلیات برگزاری آزمون سراسری در سال 1402 تغییری نخواهد داشت و به عنوان مثال تاثیر سوابق تحصیلی به صورت حداكثر 40 درصد تاثیر مثبت خواهد بود و مابقی نمره كل بر مبنای نمره آزمون محاسبه خواهد شد.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان سنجش؛ وی در پایان خاطرنشان كرد: محاسبه سوابق تحصیلی داوطلبان بر مبنای نمره دروس سال دوازدهم در نظام 3-3-6 یا دروس دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام قبلی كه آزمون آنها به صورت سراسری و كشوری برگزار شده است به صورت حداكثر 40 درصد تاثیر مثبت، به میزان سوابق تحصیلی موجود، خواهد بود.
این اطلاعیه ها همزمان واكنش شورای عالی انقلاب فرهنگی را به همراه داشت به طوریكه سید جلال موسوی مدیر كل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در گفت و گو با ایسنا تاكید كرد كه مصوبه این شورا در خصوص تغییرات كنكور از سال 1402 تصویب شده و به زودی ابلاغ می شود. بازه زمانی ما برای ابلاغ مصوبه تغییرات كنكور تا سال تحصیلی می باشد و اینكه گفته می شود ما تا اواسط تیر ماه فرصت داشتیم این مصوبه را ابلاغ كنیم صحیح نیست؛ چرا كه طبق قانون تا مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید زمان برای ابلاغ وجود دارد و هر زمانی كه ما این ابلاغ را انجام دهیم سازمان سنجش آموزش كشور موظف به اجرای آن است.
وی خاطر نشان كرد: بازه زمانی ما برای ابلاغ مصوبه تغییرات كنكور تا سال تحصیلی می باشد اینكه گفته می شود ما تا اواسط تیر ماه فرصت داشتیم این مصوبه را ابلاغ كنیم صحیح نیست چرا كه طبق قانون تا مهر ماه زمان برای ابلاغ وجود دارد و هر زمانی كه ما این ابلاغ را انجام دهیم سازمان سنجش آموزش كشور موظف به اجرای آن است و در این زمینه مشكلی نداریم.
مدیر كل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مصوبه جدید شورا با لحاظ كردن ملاحظات نمایندگان مجلس تصویب شده و گزارش آن را به رییس جمهور ارائه دادیم. در واقع ما اختلاف محتوایی با مجلسی ها در این زمینه نداشتیم اما یك سری ملاحظاتی در این زمینه مطرح شد كه سعی كردیم تا جایی كه امكان این ملاحظات را در نظر بگیریم و برخی ملاحظات چون غیر محتوایی بود امكان ورود نداشت.
وی تاكید كرد: ما پیگیر هستیم مصوبه تغییرات كنكور به زودی ابلاغ شود چرا كه داوطلبان برای برنامه ریزی كنكور سال آینده نیازمند درجریان مصوبه قرار گرفتن، هستند تا بر اساس آن برنامه ریزی كنند. برای این مصوبه نیز چون سال تحصیلی از مهر شروع می شود بنابراین تا شهریور فرصت ابلاغ وجود دارد اما ما تلاش داریم به زودی آن را ابلاغ كنیم.
مدیر كل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تاكید كرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات كنكور حكم قانون را دارد و قطعا لازم الاجرا خواهد بود.
در ادامه دكتر منصور كبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور نیز در به اطلاعیه های سازمان سنجش واكنش نشان داد و گفت: با توجه به اظهار نظرها و تعابیر غیر دقیق روزهای اخیر درباره مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط برخی افراد كه هیچ گونه مسئولیتی در این شورا ندارند، لازم است مطالبی را اعلام نمایم. در واقع مصوبه اصلی در رابطه با كنكور 1402 تحت عنوان "سیاست ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" در جلسه 843 مورخ 15 تیر سال 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شد و هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی خواهد بود.
وی افزود: لازم به توضیح است كه این مصوبه تغییرات زیادی نسبت به ابلاغیه قبلی ندارد. یكی از این تغییرات مربوط به سال های 1403 و بعد از آن می باشد كه تعمیم تدریجی سوابق تحصیلی به پایه های یازدهم و دهم را مدنظر قرار داده است. به همین علت تاثیر سابقه تحصیلی پایه دوازدهم برای سال 1402 به صورت تاثیر قطعی (و نه تاثیر مثبت) از 60 به 40 درصد تقلیل یافته است تا از سال 1403 به بعد به تدریج میزان تاثیر قطعی به 60 درصد افزایش یابد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور گفت: بدیهی است كه تعیین سرنوشت 12 سال تلاش و تحصیل و سنجش های تشریحی داوطلبان در 4 ساعت بصورت تستی و نه تشریحی، علاوه بر تحمیل هزینه های فراوان كلاس های كنكور، موجب اضطراب ها و اختلالات فراوان روانی بود كه طی نظرسنجی های معتبر برای شورای عالی مسجل بوده است.
به گفته وی، البته تا قبل از شروع سال تحصیلی كلیه جزئیات و آئین نامه های اجرائی مربوط به این دو مصوبه نیز توسط مسئولین اجرائی ذیربط، یعنی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و شورای سنجش و پذیرش، اعلام خواهد شد. متاسفانه به نظر می رسد كه منافع عظیم برخی سوداگران و مافیای كنكور باعث شده كه مرتبا با ایجاد تشویش اذهان دانش آموزان و برخی مسئولین، با هرگونه اصلاح روش های قدیمی و رفتن به سمت شیوه های علمی و تعمیق یادگیری و سنجش تشریحی و عادلانه، مقاومت و كارشكنی نمایند. در این رابطه مجددا به این موسسات و متنفذین مرتبط با این موسسات توصیه می كنیم كه روش های كاری خود را با این اصلاحات تطبیق دهند و لذا هرگونه شبهه افكنی و تشویش اذهان دانش آموزان عزیز و خانواده های محترم موجب پیگرد قانونی خواهد بود.
سرنوشت نهایی مصوبه تغییر كنكور
در نهایت پس از كش وقوس های فراوان روز شنبه 25 تیر ماه سال جاری ماده واحده "تكمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) كه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
بر اساس این ماده سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته های پرمتقاضی در سال تحصیلی 1402- 1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1403-1404 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1404 - 1405 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان60 درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی 1405 - 1406 و بعد از آن پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی در نمره كل نهایی خواهد بود.
همچنین "وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام نماید، به گونه ای كه برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی 1402- 1403 و به بعد همه فارغ التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند".
ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تكرار آن و تاثیر آن و نحوه اعمال میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای پایه های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی 6-3-3 و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه ای و كار دانش و گروه های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یك ماده 2 این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور می رسد.
به طور كلی "حذف دروس عمومی از آزمون"، "تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی" و "برگزاری كنكور به صورت دو بار در سال" سه تغییر و تفاوت كنكور سال 1402 در مقایسه با آزمون امسال خواهد بود. بر این اساس، ما می توانیم دو بار در سال این آزمون را برای داوطلبان برگزار كنیم و نتایجی كه داوطلبان دریافت می كنند تا دو سال می تواند اعتبار داشته باشد.
یكی دیگر از اصلی ترین تفاوت های آزمون سراسری سال آینده این است كه دروس عمومی می تواند در بخش تشریحی و سوابق تحصیلی اثرگذار باشد و در این بخش اعمال خواهد شد؛ بنابراین در كنكور سال آینده دروس عمومی نداریم. همچنین داوطلبان كنكور سال آینده صرفا از دروس تخصصی آزمون خواهند داد.
همچنین در مهرماه سال آینده برای كنكوری ها 40 درصد از نمره كنكورشان بر اساس سوابق تحصیلی به صورت قطعی ملاك عمل خواهد بود و 60 درصد از نمره آزمون اختصاصی ملاك عمل نمره داوطلبان می شود.
پس از ابلاغ مصوبه فوق سازمان سنجش آموزش كشور با صدور اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از داوطلبان اعلام كرد: كنكور سال آینده بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود.در اطلاعیه این سازمان آمده است: "با توجه به ماده واحده تكمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسه 17 خرداد ماه سال جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی كه در تاریخ 25 تیرماه سال جاری ابلاغ شده است و نظر به اینكه در ماده 10 مصوبه مذكور اعلام شده است كه از تاریخ تصویب لازم الاجر است؛ ضمن عرض پوزش از كلیه داوطلبان عزیز و والدین محترم آنان، به استحضار می رساند آزمون سراسری سال 1402 بر اساس مصوبه فوق الذكر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود."
در ادامه این اطلاعیه آمده است: "جزئیات فنی و اجرایی این آزمون پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو اطلاع رسانی خواهد شد."
به گزارش ایسنا، با ابلاغ مصوبه فوق از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعمال قطعی تغییرات بنیادی از كنكور سال 1402 تكلیف دو بال اصلی اجرای این مصوبه یعنی "آموزش و پرورش" و "سازمان سنجش آموزش كشور" مشخص شد. یكی از مهمترین كارهای آموزش و پرورش در راستای اجرای این مصوبه برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الكترونیك است. به این ترتیب آزمون نهایی دانش آموزان باید با استاندارد لازم برگزار شود، در همین زمینه آموزش و پرورش موظف است آیین نامه اجرایی این مصوبه را تهیه و تصویب كرده و به منظور اطلاع داوطلبان از فرایند برگزاری آزمون ابلاغ كند تا آنها در جریان نحوه برگزاری آزمون قرار بگیرند.
سازمان سنجش آموزش كشور نیز دو وظیفه اصلی را برای اجرای مصوبه اخیر شورا بر عهده دارد؛ یكی از این وظایف برگزاری كنكور به صورت دو بار در سال است و دوم این كه نتایج این آزمون باید تا دو سال اعتبار داشته باشد و برای این كه سازمان سنجش بتواند دوبار در سال آزمون برگزار كند و نتایج آن هم تا دو سال اعتبار داشته باشد، باید آزمون ها از یكسری استانداردهای لازم برخوردار باشند و این طور نباشد كه یك آزمون سخت و یك آزمون راحت برگزار شود و نمرات داوطلبان در دو آزمون متفاوت باشد.
حال باید منتظر ماند دید كه آیا مصوبه فوق به درستی از سوی متولیان اجرایی، عملیاتی خواهد شد و هدفِ دست یابی به عدالت آموزشی و هموار كردن شرایط برابر برای ورود به رشته ها و دانشگاه های برتر برای همگان محقق خواهد شد؟
انتهای پیام