دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

تكلیف محوری شهید چمران باید ترویج شود
 
در خارج از كشور این فضا وجود دارد كه در حوزه های معروف علمی، بتوان مطالب موردنیاز را به راحتی پیگیری كرد، اما قطعا وقتی افراد در حوزه های علمی به تبحر می رسند به ویژه درباره رشته هایی كه نیاز آن در داخل كشور حس می شود، فرد ناخودآگاه ترغیب می شود كه به كشور برگشته و بتواند نقش خود را در حل مشكلات ایفا كند.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: شهید چمران جزء معدود شهدایی است كه علی رغم سرآمدی در حوزه علم و فراهم بودن شرایط زندگی در خارج از مرزهای ایران، ترجیح داد در موقع نیاز به كشورش برگردد و در مبارزه با غائله هایی مانند پاوه نقش آفرینی داشته باشد، شهیدی كه امروز هم برای بخشی از دانشگاهیان الگو است.
در دورانی كه به دلیل مشكلات اقتصادی و اجتماعی بخشی از دانشجویان ترجیح می دهند خودشان را به خارج از مرزها رسانده و آنجا را نه تنها برای تحصیل، بلكه برای زندگی انتخاب كنند، هستند افرادی كه بعد از اتمام درس شان، دوباره به ایران برگشته اند تا بتوانند آنچه از علم كسب كرده اند را یا در دانشگاه های كشور به دانشجویان آموزش دهند یا از عمل شان در حوزه اجرا بهره ببرند.
محمدرضا محبی فر یكی از همان دانشجویانی است كه در سال 2015 در مقطع دكتری رشته اپتیك از دانشگاه فدرال كازال روسیه فارغ التحصیل شد و نه تنها برای تحصیل در مقطع فوق دكتری به ایران برگشت و توانست جزء فارغ التحصیلان رشته فوتونیك دانشگاه امیركبیر باشد، بلكه این روزها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ملایر مشغول تدریس است.

تكلیف محوربودن را باید نقطه عطف شخصیت شهید چمران برشمرد
محبی فر در گفت وگو با «فرهیختگان» گفت: «در خارج از كشور این فضا وجود دارد كه در حوزه های معروف علمی، بتوان مطالب موردنیاز را به راحتی پیگیری كرد، اما قطعا وقتی افراد در حوزه های علمی به تبحر می رسند به ویژه درباره رشته هایی كه نیاز آن در داخل كشور حس می شود، فرد ناخودآگاه ترغیب می شود كه به كشور برگشته و بتواند نقش خود را در حل مشكلات ایفا كند. همین مساله را در شهید چمران هم می بینیم؛ چراكه این شهید علی رغم گزینه هایی كه برای زندگی در خارج از ایران داشت، اما حاضر به ماندن در آنجا نشد و وظیفه خود دانست كه روزی در لبنان و روز دیگر در ایران به ادای دینش بپردازد.»
او با بیان اینكه تكلیف محور بودن را باید نقطه عطف شخصیت شهید چمران برشمرد، ادامه داد: «همین نگاهی كه شهید داشت امروز هم در بسیاری از جوانان ایرانی كه خارج از كشور درحال تحصیل هستند، وجود دارد. درست است كه این ویژگی در افراد مختلف با شدت و ضعف همراه است، اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به دانشجویان داشته باشیم، باید بگویم بسیاری از آنها بازگشته اند و امروز در قالب هیات علمی مشغول به فعالیت هستند.»

تربیت چمران ها در دانشگاه ها محقق شده است
عضو هیات علمی دانشگاه ملایر اظهار داشت: «خوشبختانه تربیت شهید چمران ها در دانشگاه های كشور محقق شده، اما غلظت آن كم بوده است. البته تاكید رهبری مبنی بر اینكه قاعده دانشگاه ها باید تربیت چنین شهیدی باشد، نشان دهنده آن است كه توجه بیشتری از سوی دانشگاه ها بر این مساله صورت بگیرد. قطعا كلیدواژه اصلی برای تحقق این مساله هم تاكید بر همان تكلیف محوری شهید چمران است كه این مولفه درطول زمان مانند بسیاری از خصوصیت های اخلاقی كمرنگ شده است.»
محبی فر ادامه داد: «در دنیای امروز، موضوعاتی مانند مشكلات اقتصادی و تبلیغات جذاب رسانه های غربی هم باعث شده تكلیف محوری گرد و غبار بیشتری به خود بگیرد. البته صحبت های مقام معظم رهبری به این مهم اشاره می كنند كه باید تكلیف محوری را دوباره به روزرسانی كرد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد، شاهد رشد و پرورش افراد هستیم كه علی رغم تحصیل در خارج از كشور، براساس نیاز داخل در بخش های مختلف نقش آفرینی خواهند كرد.»
او خاطرنشان كرد: «نباید این تصور وجود داشته باشد كه افرادی كه در خارج از مرزها تحصیل می كنند، صرفا باید برای تدریس یا كارهای علمی به كشور برگردند، بلكه آنها می توانند در هر نقطه ای از كشور كه به علم آنها نیاز است، حضور پیدا كنند و این اتفاق نیز امروز در بخش های مختلف افتاده است.»
   تاریخ: ۰۶:۲۱ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۷