به گزارش ایسنا، آیین پایانی چهارمین جشنواره دانشگاهی رویش دانشگاه شهید چمران اهواز، ویژه تجلیل از دستاوردها و توانمندی های كانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی با حضور و مدیركل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، شامگاه چهارشنبه چهارم خرداد ماه در تالار شهید مطهری دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
دكتر محمدعلی اسلامی، مدیركل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این آیین گفت: یكی از مسایل بنیادی كه دانشجویان اكنون در زیست دانشجویی خودشان با آن مواجه هستند، مسئله مهم هویت یابی است. چرا كه در حال حاضر با دانشجویانی روبرو هستیم كه بعضاً در دایره مخاطبان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ما قرار نمی گیرند، این افراد نسبت به اهداف آینده پیش روی زندگی شخصی، تحصیلی و شغلی خودشان در حوزه های گوناگون دچار تردید هستند.
وی ادامه داد: در این شرایط ما نیازمند برنامه ریزی دقیق و تخصصی مخاطب شناسی هستیم، برای مثال آیا كسی كه در برنامه ریزی زندگی شخصی خودش دچار چالش است، در جشنواره هایی مانند رویش و حركت شركت می كند؟ از این رو پاسخ به این سوال در حوزه مخاطب شناسی گنجانده می شود كه خوشبختانه در مجموعه وزارت علوم در حال پیگیری و تدوین برنامه های تخصصصی در این زمینه هستیم.
مدیركل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: یكی از دلایل سطحی برگزار شدن، مقطعی بودن و موثر واقع نشدن رویدادهای فرهنگی، این است كه در آن برنامه ها جامعه هدف ما یعنی مخاطب، به درستی شناسایی نشده است، از این رو توقع ما از كانون ها و انجمن های علمی دانشجویی این است كه در برگزاری رویدادهایشان نسبت به مخاطب شناسی و هدف گزینی، اهتمام ویژه ای بورزند.
دكتر اسلامی با اشاره به رویكردهای اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توضیح داد: یكی از مهم ترین راهبردهای معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقق رشد متوازن دانشجویان است، لذا از دانشجوی موفق و مطلوب انتظار داریم كه كنش علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد، ما نیز متعهد به فراهم كردن بسترهای این فعالیت ها هستیم.
وی همچنین در خصوص محدودیت امكانات، تجهیزات و بودجه مورد نیاز فعالیت های فرهنگی در سراسر دانشگاه های كشور، عنوان كرد: دولت سیزدهم و به دنبال آن وزارت علوم در زمینه بها دادن به فعالیت های فرهنگی، عزم جدی دارد، به گونه ای كه در طول تاریخ نظام آموزش عالی كشور، هیچ زمانی این اتفاق رخ نداده است كه ابلاغیه ای از جانب وزیر علوم صادر شود و دانشگاه ها را مكلف كند سه درصد بودجه خودشان را به فعالیت های فرهنگی تخصیص دهند، از این رو انتظار ما از دانشگاه ها این است كه این امر محقق شود، البته این را هم می پذیریم كه دانشگاه ها دچار مشكلات مالی زیادی هستند و اجرای آن زمان می برد. با این حال این خبر را به همگان می دهم كه با پیگیری های انجام شده و با همكاری سازمان برنامه و بودجه در سال 1402، ردیف بودجه مستقل برای فعالیت های فرهنگی لحاظ می شود.
مدیركل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینكه رویكرد دیگر ما در معاونت فرهنگی وزارت علوم، تشكیل كانون های مسئله محور است، گفت: كانون ها باید بر سر مسائل جدی دانشگاه و جامعه تمركز كنند.
دكتر اسلامی در ادامه تاكید كرد: اختتامیه یك جشنواره نباید پایان آن باشد، بلكه در ادامه آن باید شاهد نقش آفرینی دست اندركاران آن در دیگر بخش های مهم جامعه باشیم. در این زمینه ما به دنبال ایجاد سامانه جامع مشاوره هستیم تا نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی و یا هر زمینه دیگری در دوران دانشجویی و یا پس از آن بتوانند به دانشجویانی كه می خواهند تازه به محیط دانشگاه وارد شوند، در هر زمینه ای كه نیاز داشتند چه تحصیلی و چه غیر تحصیلی مشاوره بدهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، وی با اشاره به رویكرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص كرسی های آزاد اندیشی تصریح كرد: با توجه به تاكید مقام معظم رهبری بر ایجاد زمینه های فعالیت كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها كه متاسفانه به درستی به آن پرداخته نشده است، صراحتاً می گویم كه اگر دیدگاه های مختلف بیایند و در كرسی های آزاد اندیشی، ساختارشكنانه ترین حرف ها را بزنند، از نظر ما كاملاً مورد تایید است و از همین جا از مسئولان دانشگاه های مختلف كشور می خواهم كه نسبت به این سیاست اصولی وزارت علوم، اهتمام ویژه بورزند.
انتهای پیام