دكتر سیدمرتضی افقه در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: متاسفانه سال ها است و حتی از پیش از انقلاب، جریانی بر پشت جامعه حاكم بوده است كه رشته های علوم انسانی را خفیف می شمارد و این باعث شد كه اغلب همه استعدادها، به سمت علوم فنی و مهندسی و علوم پزشكی بروند؛ این تفكر بسیار غلط در تمام سطوح تقویت شده است.
وی ادامه داد: من در همان فضا بزرگ شدم و دو دیپلم گرفتم اما در نهایت وارد رشته اقتصاد شدم و در دوره ارشد متوجه شدم كه در حال ضربه زدن به كشورمان هستیم. تصوری غلط وجود دارد كه فكر می كنند درس خواندن در علوم انسانی تنها حفظ كردن چند سطر است و بنابراین خیلی سخت نیست؛ در حالی كه علوم انسانی ثابت نیست و متغیرهایی بیشتر از علوم تجربی دارد بنابراین رشته های علوم انسانی نیاز به استعدادهایی قوی دارند.
استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در پزشكی و مهندسی از نظر پیشرفت این علوم فاصله زیادی با كشورهای توسعه یافته نداریم اما در علوم انسانی به خصوص در علوم اجتماعی از جمله جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی و... مشكلاتی داریم. در جامعه هم می بینیم كه مشكلات لاینحل اقتصادی و اجتماعی داریم و متاسفانه افرادی این حوزه ها را مدیریت می كنند و تصمیم گیرنده هستند كه "علوم انسانی" نخوانده اند.
افقه افزود: به این دلیل مشكلات علوم انسانی كه همان علوم اجتماعی است در جامعه حل نشده باقی مانده اند و روز به روز در حال افزایش هستند در حالی كه در حوزه های مهندسی و پزشكی فاصله زیادی با كشورهای پیشرفته نداریم.
وی با اشاره به ضرورت بومی سازی تئوری های علوم اجتماعی، تاكید كرد: در علوم انسانی نیاز به فعالیت فرهنگی داریم تا نگرش والدین، جامعه و معلمان و اساتید تغییر كند. البته از طرف دیگر اساتیدی كه تئوری های وارداتی مربوط به كشورهای پیشرفته را یاد گرفته اند باید آن ها را مطابق با شرایط و وضعیت كشور بومی سازی كنند تا برای متقاضیان كه همان دانش آموزان و دانشجویان هستند، قابل لمس باشند زیرا ممكن است این تصور پیش بیاید كه تئوری هایی بیش نیستند و به درد جامعه نمی خورند، در حالی كه اینگونه نیست.
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی برای تحصیل در رشته های دانشگاهی علوم انسانی عنوان كرد: نیاز است كه تئوری ها متناسب با ساختارهای فرهنگی و اجتماعی تطبیق داده شوند. بخش قابل توجهی از مشكلات به دلیل خفیف شمردن علوم انسانی است، به این دلیل كه اغلب استعدادهای خود را به خواندن علوم مهندسی و پزشكی تشویق می كنیم.
وی یادآور شد: متاسفانه افراد تصمیم گیرنده در حوزه های اجتماعی و اقتصادی عمدتا از تحصیل كردگان رشته های غیرعلوم انسانی از جمله مهندسی هستند و تفكر مهندسی شده دارند در حالی كه حداقل در اقتصاد، تفكر مهندسی مانع از بومی سازی تئوری های اقتصادی می شود.
افقه در پایان گفت: تصمیم گیری در خصوص تشویق دانش آموزان به رشته های علوم انسانی باید از بالادست صورت گیرد و استعدادها بین رشته ها تقسیم شوند البته باید بین والدین نیز فرهنگ سازی شود و در این صورت، استعدادها نیز از بین نمی رود.
انتهای پیام