انجمن های علمی نسبت به نداشتن تریبون در دیدار دانشجویی با مقام معظم رهبری گلایه داشتند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسكانیوز، مراسم دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در سال 1401 در حالی برگزار شده كه انجمن های علمی تریبونی برای بیان مطالبات خود نداشتند. جای خالی انجمن ها و نقش موثر آن ها در پویایی فضای علمی دانشگاه سبب شد كه ایسكانیوز با دبیران انجمن های علمی گفت وگو و انتقادات و گلایه های آنان را بررسی كند.
میلاد كامران محمدی دبیر انجمن SPE دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت وگو با ایسكانیوز، مشكلات اقتصادی در سال های اخیر را اهرم فشاری برای جامعه علمی دانست و تاكید كرد كه جامعه نخبگان به انزوا رفته اند چون حمایت مالی خوبی از آن ها انجام نشده است.
با وجود تاكید بسیاری از كارشناسان مبنی بر این كه هزینه كرد برای آموزش، نوعی سرمایه گذاری است كه در بلندمدت به جامعه برمی گردد، به نظر می رسد نبود حمایت های مالی از نخبگان، تحصیل در دانشگاه را به كالایی لوكس تبدیل كرده است.
نبود حمایت های مالی از نخبگان، تحصیل در دانشگاه را به كالایی لوكس تبدیل كرده است
این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح كرد كه برخی دانشجویان دانشگاه های دولتی نمی تواند از عهده هزینه های خوابگاه، تغذیه و اینترنت برآیند.
انجمن ها؛ فرصتی برای یادگیری مضاعف دانشجویان انجمن های علمی به دلیل ارتباط با استادان و امكان برگزاری برنامه های بین دانشگاهی می توانند فرصت خوبی برای یادگیری مضاعف دانشجویان باشند. البته این مهم نیازمند همكاری دانشگاه ها با انجمن و كاهش محدودیت هاست.
پیمان یوسفی دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه امیركبیر در گفت وگو با ایسكانیوز، بر ضرورت ایجاد نقش پررنگ تری برای انجمن ها در آموزش دانشجویان تاكید كرد. به طوری كه انجمن ها می توانند فرصتی برای دانشجویان فراهم كنند كه علاوه بر دروس دانشگاهی، بتوانند به عنوان دانشكده هایی كوچك نقش خوبی در مهارت آموزی دانشجویان داشته باشند.
دانشگاه برنامه ای برای ارتقای مهارت های نرم دانشجویان ندارد یكی از انتقادات جدی به نظام آموزشی این است كه برنامه ای برای ارتقای مهارت های نرم وجود ندارد. به همین دلیل، جوانان فاقد مهارت های زندگی هستند. دبیر انجمن SPE دانشگاه شهید چمران اهواز بر لزوم تغییر نگرش در تدوین كتاب های درسی تاكید كرد تا بتوانند جوانان را برای زندگی آینده شان آماده كنند.
دانشگاه می تواند از كانون های مختلف برای فرهنگسازی استفاده كند. برای مثال از كانون محیط زیست برای فرهنگسازی در زمینه حفاظت از محیط زیست، حفاظت از حیوانات و نریختن زباله بهره بگیرد یا از كانون های حوزه روانشناسی برای بیان مشكلات روانشناختی دانشجویان و ارائه راهكار. همچنین كانون كتابخوانی می تواند بهترین كتاب ها در حوزه های مختلف را شناسایی كرده و به دانشجویان معرفی كند.
انتهای پیام/