دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

اشتغال و آینده دانش آموختگان، عامل کمرنگ شدن رشته های علوم پایه
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت توسعه علوم پایه، گفت: در کشورهای مختلف از جمله کشور ما در ساختار علم، رشته های علوم پایه بسیار اهمیت دارند اما آنچه اکنون نقش این رشته ها را کمرنگ کرده، بحث اشتغال و آینده دانش آموختگان آن است.
سید یحیی میرزائی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به روز 13 شهریورماه «روز ملی علوم پایه» به اهمیت توجه به علوم پایه اشاره و اظهار کرد: بخش مهمی از رشته های دانشگاهی شامل علوم پایه است که پایه و اساس بسیاری از رشته ها از جمله فنی و مهندسی و پزشکی هستند.

وی ادامه داد: رشته های علوم پایه از جمله ریاضیات، فیزیک، شیمی، فلسفه، زیست شناسی، زبان شناسی و زمین شناسی روی مرز علم قرار دارند. بنابراین اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در کشورهای مختلف از جمله کشور ما در ساختار علمی کشور، رشته های علوم پایه بسیار اهمیت دارند اما آنچه اکنون نقش این رشته ها را کمرنگ کرده، بحث اشتغال و آینده دانش آموختگان آن است و متولیان وزارت علوم و دانشگاه ها به خوبی این مساله را درک کرده اند که در صورت ضعیف شدن علوم پایه، رشته های دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

میرزائی عنوان کرد: با توجه به اهمیت اشتغال برای داوطلبان، ممکن است رشته های دیگر جذابیت بیشتری داشته باشند. اگر بتوان مساله اشتغال را برای این رشته ها حل کرد و نگاهی تخصصی تعریف شود، دوباره انگیزه برای تحصیل در علوم پایه افزایش پیدا می کند.

وی یادآور شد: عمده مخاطبان، رشته و گرایش را مبتنی بر آینده شغلی انتخاب می کنند. رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، فلسفه، زیست شناسی و زمین شناسی در گذشته جذابیت داشتند اما اکنون با توجه به وضعیت شغلی مخاطبان و دانش آموزانی که قرار است وارد دانشگاه شوند، کمتر سراغ این رشته ها می روند. به تبع آن اگر نیروی نخبه وارد این رشته نشود، به تدریج دیگر رشته ها نیز دچار چالش می شوند. نمی توان مهندس و پزشک توانمند را بدون ریاضی و زیست شناسی تربیت کرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه رشته هایی که اکنون بازار کار خوبی دارند بدون شک مرتبط با علوم پایه هستند، گفت: نگاه ساختاری حاکم بر علم، بر اساس اشتغال است که این مساله بر ساختار خانواده ها نیز حاکم است. بنابراین عمده سیاستگذاری ها به سمت و سوی مهارت آموزی و تربیت تکنسین فنی برای ورود سریعتر به بازار کار پیش رفته است. ساختار علوم پایه اما متفاوت است و دانش آموختگان این رشته ها باید در آزمایشگاه ها، پژوهشکده ها و دانشگاه ها مشغول به کار شوند. با توجه به اینکه دفاتر تحقیق و توسعه موتور محرکه صنایع هستند، توسعه این دفاتر در صنایع و سازمان ها در دستور کار قرار گرفته است که می تواند به اشتغال کمک کند.

میرزائی ادامه داد: طبیعتا اگر قرار است به توسعه مهارت پرداخته شود تا منجر به اشتغال شود، علوم پایه که موتور محرکه علم است نیز باید متناسبا توسعه پیدا کنند. پیشرفت کشور منوط به توجه و توسعه همه ابعاد به صورت یکسان است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۵۲ - ۱۳/۰۶/۱۴۰۳   بازدید: ۲۱