دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

استقبال از رشته زبان و ادبیات فارسی کاهش یافته است
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز می گوید: استقبال دانشجویان از رشته زبان و ادبیات فارسی در سال های اخیر کاهش یافته است.
استقبال از رشته زبان و ادبیات فارسی کاهش یافته است دکتر عادل سواعدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از معضلاتی که برای رشته ادبیات بیان می شود بازار کار این رشته است، ادامه داد: مسایل اقتصادی و موضوع کاریابی برای این رشته به شدت بر استقبال اندک نسل جوان از رشته ادبیات تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش انگیزه دانشجویان و همچنین مردم به ادبیات افزود: باید سعی کنیم افراد مستعد و علاقه مند به رشته زبان و ادبیات فارسی را به تحصیل در این رشته تشویق و ترغیب کنیم چراکه قطع به یقین آینده رشته ادبیات در کشور ما بهتر از وضعیت کنونی خواهد بود.

او با بیان این که متاسفانه سهم ادبیات معاصر در نثر و نظم با تمام گستردگی و سبک هایش در رشته زبان و ادبیات فارسی تنها به چهار واحد درسی محدود می شود، متذکر شد: این موضوع نشان دهنده کم توجهی به نویسندگی خلاق است ولی ناگفته نماند که در مقابل کم توجهی مراکز دانشگاهی محافل غیردانشگاهی و کانون های نویسندگی و... به ادبیات داستانی و نویسندگی خلاق توجه ویژه ای دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با تاکید بر این که رشته ادبیات داستانی باید به عنوان رشته ای مجزا در دانشگاه ها تدریس شود، اظهار کرد: وقتی رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس و خوانده می شود اما منجر به خلاقیت ادبی در عمل نشود مثل این می ماند که ما اصول نظری را بخوانیم بدون آنکه آن ها را عملی کنیم.

سواعدی ادامه داد: اگر اصول داستان نویسی، اصول شاعری و اصول مقاله نویسی بخوانیم اما منجر به نویسندگی خلاق نشود در حد کسی خواهیم بود که مقدمات یادگیری کامپیوتر را می گذراند ولی پشت سیستم نمی نشیند. بنابراین بسیار مهم است که رشته ادبیات داستانی جدا از رشته زبان و ادبیات فارسی و به صورت مستقل تدریس شود.

او با اشاره به اینکه افرادی که مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی می گیرند می توانند ادبیات داستانی را به عنوان یک گرایش ادامه دهند، خاطر نشان کرد: در کشور ما فقط برخی دانشگاه های محدود و انگشت شمار از جمله دانشگاه شهرکرد و دانشگاه تهران رشته ادبیات داستانی را به صورت مجزا دارند.

این استادیار ادبیات فارسی با اعتقاد بر این که نویسندگی استعدادی نهفته در وجود انسان است، افزود: نوشتن فرآیندی است که با تمرین مداوم بهبود می یابد چنانکه اگر به صورت مستمر به آن پرداخته شود حتی از فردی که مختصر استعدادی داشته باشد می توان نویسنده ساخت.

سواعدی با تاکید بر این که لازم است نسل جوان به ادبیات غنی ایران بیش از پیش توجه داشته باشد، گفت: از نظر بنده در کشور ما به نویسندگان داخلی به اندازه نویسندگان خارجی توجه نشده است. از این رو، جوانان باید با نویسندگان بزرگ قدیم و همچنین نویسندگان جدید ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

ایسنا در گفت وگو با دکتر عادل سواعدی:

نقد کاملا بی طرفانه امری ناممکن است

نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را دست کم گرفته اند

دفاع مقدس را با زبان کودکان هم روایت کنیم

کودکان باید با فلسفه عاشورا آشنا شوند

مشکل دوزبانه بودن در ادبیات کودک و نوجوان

فناوری در تقابل با انشا؟

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۵ - ۲۲/۱۲/۱۴۰۲   بازدید: ۴۷