دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳

یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی برگزار می شود
 
به میزبانی دانشگاه اصفهان یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی برگزار می شود
«هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» (lCeLeT 2024) از تاریخ 8 الی 10 اسفندماه 1402 به دو زبان فارسی و انگلیسی و با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و بنیاد علمی اکو به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
نشست خبری «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» (lCeLeT 2024) » ، با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و بنیاد علمی اکو در دانشگاه اصفهان برگزار شد. هدف از برگزاری این کنفرانس، ترویج و توسعه یادگیری و یاددهی الکترونیکی در نهادهای آموزشی، فراهم آوردن شرایط مناسب جهت عرضه یافته های پژوهشی متخصصان در حوزه آموزش باز و از راه دور و نیز بهره گیری از آخرین دستاورهای علمی، آموزشی و پژوهشی در ایران یاد شده است. در این نشست، دبیران علمی و اجرایی این کنفرانس بین المللی به ترتیب محمدرضا نیلی و اعظم اسفیجانی صحبت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
امید به ارتقای نظام یاددهی و یادگیری الکترونیکی
محمدرضا نیلی، دبیر علمی هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی، صحبت های خود را با تأکید بر اهمیت آموزش الکترونیکی چنین آغاز کرد: یادگیری و یاددهی الکترونیکی به طور ویژه پس از کووید-19 اهمیت یافت. کشورها نمی توانند با اطمینان بگویند که ما در آینده از پدیده های این چنینی در امان خواهیم بود و از طرفی، فرآیند یادگیری و یاددهی به هیچ دلیلی نباید متوقف شود. در این بین، یادگیری و یاددهی الکترونیکی جایگاه مهم خود را نشان می دهد.
یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی برگزار می شود
این مسئول همایش با اشاره به اهمیت آموزش، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، هیچ کشوری و به هیچ بهانه ای نمی تواند آموزش و پرورش را، چه در سطح عمومی و چه در عرصه عالی و دانشگاهی، متوقف کند. اتفاقاتی مثل آلودگی هوا بسیار نگران کننده است و با ترویج چنین آموزش هایی از وقفه در آموزش جلوگیری می شود. این کنفرانس با توجه به استمرارش در سالیان متمادی می تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند.
او سپس توضیح داد: این کنفرانس در دانشگاه اصفهان، به طور مشخص در دانشکده علوم تربیتی و گروه علوم تربیتی، کلید خورد و دبیرخانه آن نیز در همین دانشکده پا گرفت. سپس از همه متخصصان و اهالی قلم خواسته شد تا 5 دی 1402 مقالات خود را متناسب با محورهای کنفرانس ارائه کنند. به دلیل استقبال از این کنفرانس و تاخیر در اعلام فراخوان، این روند ارسال آثار تا 25 دی 1402 تمدید شد.
نیلی از آمار آثار ارسالی به کنفرانس نیز این گونه یاد کرد: تا این تاریخ، یعنی دی ماه، 137 اثر و به دو زبان فارسی و انگلیسی به دست دبیرخانه کنفرانس رسیده است. از این میان، 125 اثر مقاله و 12 مورد نیز گزارش «تجربه موفق در یاددهی و یادگیری» بود. یکی از وجوه ممیزه کنفرانس امسال، این است که علاوه بر مقاله، تجارب موفق دانشگاه ها و مدارس را نیز در باب یادگیری الکترونیکی داریم. 77 مورد مقاله پذیرفته شد که 42 عنوان آن به صورت سخنرانی اجرا خواهد شد و 28 نمونه نیز در قالب پوستر به نمایش در می آید.
این پژوهشگر اضافه کرد: 7 تجربه موفق نیز، در موضوع آموزش عمومی، عالی و صنعت مورد تایید قرار گرفت. 50 درصد مقالات دریافتی به زبان انگلیسی و 50 درصد نیز به زبان فارسی است. در کنار ایران، کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، کانادا، مالزی و ازبکستان با ارائه مقاله و تجربه موفق خود در کنفرانس حضور و مشارکت دارند. کنفرانس، 6 سخنران شاخص از ایران، آمریکا، هلند، استرالیا و انگلستان دارد. تاکنون 2 پیش نشست نیز در دانشگاه فرهنگیان اصفهان برپا شده است. نمایه شدن مقالات این کنفرانس در دو پایگاه ISC و IEEE نیز ویژگی و امتیاز مهم این رویداد محسوب می شود.
محمدرضا نیلی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه مقالات و آثار ارائه شده در این کنفرانس، خصوصاً دستاوردهای نویسندگان غیر ایرانی، تا چه اندازه در عمل و آموزش الکترونیکی کشورمان تأثیر خواهند گذاشت، گفت: درباره کاربست این کنفرانس باید این گونه توضیح بدهم که فناوری، امروزه دیگر مرز نمی شناسد. فناوری های گوناگون به سرعت نشر می یابند. به نظر می رسد که این کنفرانس می تواند در راستای استفاده و بهینه سازی نظام یاددهی و یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. بسترهای الکترونیکی می توانند در کشورهایی که حتی توسعه یافته نیستند، به جریان درآیند. با توجه به همین نشر آسان بستر الکترونیک، امید داریم که بدون مانع جدی، دستاوردهای روی کاغذ در این رویداد به اجرا هم درآیند. و آموزش در بین گروه های سنی مختلف تعمیم پیدا کند. البته می توان به این مسئله از دو جنبه، یعنی بستر تکنولوژیک و کسب مهارت نگاه کرد.
جدیدترین نوآوری های نوین در یادگیری الکترونیکی
در ادامه این نشست، اعظم اسفیجانی، دبیر اجرایی هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی، در ابتدای سخنان خود به پیشینه کنفرانس نظر کرد و گفت: این کنفرانس به صورت سالانه و در 17 دوره متوالی برگزار شده است. تاکنون دانشگاه های مختلفی میزبانی این کنفرانس را بر عهده داشته اند که دانشگاه تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، امیرکبیر، سیستان و بلوچستان، کردستان و زنجان از جمله آن هاست. در این سالیان، موسساتی چون موسسه آموزش عالی مهر البرز نیز اجرای این برنامه را عهده دار شده اند. امسال شهر ما و دانشگاه اصفهان افتخار بزرگ میزبانی این رویداد مهم را به دست آورده است.
وی در ادامه به اهداف این کنفرانس ملی و بین المللی اشاره و بیان کرد: هدف رویداد این است که نوآوری های نوین در یادگیری الکترونیکی را که اکنون در دنیا جاری و موجود است، معرفی کند. همچنین قصد داشتیم زمینه ای فراهم بشود تا پژوهشگران و مدرسان حوزه های الکترونیکی به این کنفرانس بیایند. و دانش و مطالعات خود را در زمینه آموزش مبتنی بر فناوری، یادگیری الکترونیکی و رویکردهای مرتبط با آن ارائه بدهند.
او سپس از همکاران اصلی این کنفراس به میزبانی اصفهان یاد کرد: این کنفرانس با همکاری «انجمن یادگیری الکترونیکی ایران» معروف به «یادا» و «بنیاد علمی اکو» و با میزبانی و مشارکت دانشگاه اصفهان برنامه ریزی شده است. البته نهادهای مختلفی بودند که از این کنفرانس حمایت مادی و معنوی کردند. دفتر روابط بین الملل دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان حامی مادی و البته معنی این کنفرانس است. پالایشگاه نفت اصفهان، پالایش اکو، دیگر حامی مهم ما به شمار می آید.
اسفیجانی تصریح کرد: انجمن های متعدد نیز چون انجمن «فناوری آموزش ایران»، «آموزش مهندسی» و «برق و کنترل» با ما همکاری می کنند. به علاوه، دانشگاه شهید چمران اهواز، امام خمینی(ره)، سیستان و بلوچستان و برخی نهادهای دیگر نیز جزو برگزار کنندگان این کنفرانس هستند. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز که کنفرانس در تالار زیتون آن برپا خواهد شد، از حامیان بسیار جدی ماست.
دبیر اجرایی کنفرانس در خصوص زمان برگزاری این رویداد تشریح کرد: هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در 8 اسفندماه 1402 و ساعت 14 در تالار زیتون دانشکده علوم پزشکی اصفهان افتتاح خواهد شد. پنلی نیز با موضوع یادگیری ارتقا یافته به کمک فناوری برگزار می شود. این پنل به طور خاص به پروژه یونی ـ تی یا UNI _T می پردازد که پروژه ای بین المللی و از حمایت مالی اتحادیه اروپا برخوردار است. دانشگاه اصفهان یکی از 9 دانشگاه ایرانی است که در این پروژه فعالیت خواهد کرد. در این پنل، دانشگاه های ایران و ایتالیا حضور خواهند یافت. هوش مصنوعی و چالش ها و مزایا نیز پنلی است که روز دوم در 9 اسفندماه، برپا می شود. برنامه های این کنفرانس از جمله نشست های هم زمان آن به صورت هیبریدی، یعنی هم حضوری و هم مجازی، پیش خواهند رفت. آیین اختتامیه نیز در 10 اسفندماه برگزار خواهد شد.
اسفیجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص روند اجرای کارگاه های آموزشی یاد شده در فراخوان کنفرانس و مخاطبان اصلی این کارگاه ها، اظهار کرد: در چند ماه اخیر، با توجه به تحول هوش مصنوعی، این مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد تمامی کارگاه های ما نیز به این سمت رفت که فناوری های هوش مصنوعی را معرفی کنیم. این فناوری ها برای استفاده در محیط های آموزشی می توانند مورد اعتنا قرار گیرند. از 5 کارگاه ما 4 مورد آن با رویکرد هوش مصنوعی و ارتباط آن با آموزش برگزار خواهد شد. یکی از آن ها نیز مختص صنایع است که قطعاً مخاطبش کارشناسان آموزش و مدیران واحدهای آموزشی در صنایع هستند. پتروپالایش اصفهان و مس سرچشمه کرمان و ذوب آهن اصفهان نیز در این کارگاه حضور خواهند یافت. 3 کارگاه ما تاکید آن ها بر استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش است هر دو مقطع آموزش و پرورش و آموزش عالی و حتی آموزش های ضمن خدمت را در بر می گیرد.
علاقمندان برای شرکت در «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» می توانند نسبت به ثبت نام خود در پایگاه الکترونیکی https://icelet2024.ui.ac.ir/en/
اقدام کنند.
منبع خبر:
روزنامه کائنات
   تاریخ: ۰۵:۳۴ - ۱۲/۱۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۳