دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش بخش های جدید به آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز
 
مدیر آزمایشگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز از راه اندازی بخش آزمایش های میکروبی و ویژگی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خبر داد.
مدیر آزمایشگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز از راه اندازی بخش آزمایش های میکروبی و ویژگی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خبر داد.

افزایش بخش های جدید به آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، دکتر محمد شفیعی اظهار کرد: راه اندازی بخش آزمایش های «میکروبی» و «ویژگی»، به فضای فیزیکی و مواد لازم نیاز داشت که با پیگیری های انجام شده و تامین اعتبار، مواد مورد نظر خریداری شده و تا یک ماه آینده، این بخش در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، فعال خواهد شد.

وی با تشریح فعالیت های این آزمایشگاه از ابتدای امسال تاکنون، از راه اندازی مجدد چهار دستگاه در این آزمایشگاه خبر داد و افزود: راه اندازی دوباره این دستگاه ها، تأثیر بسزایی در انجام هرچه بهتر فعالیت های پژوهشی و عملی دانشجویان و آزمایش های مرتبط با صنایع کلان استان دارد.

وی با بیان اینکه برخی دستگاه های این آزمایشگاه، برای راه اندازی مجدد، تعمیر و بازسازی به تخصیص اعتبارات نیاز داشت، افزود: دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی (Field Emission Scanning Electron Microscopy) از جمله دستگاه های مهم در این آزمایشگاه است که پس از تخصیص اعتبارات لازم، راه اندازی مجدد شده است.

مدیر آزمایشگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این دستگاه تأثیر بسزایی در انجام پژوهش های دانشجویان و فعالیت های برخی صنایع دارد که بنا به درخواست های انجام شده و هماهنگی های صورت گرفته، با حمایت رئیس دانشگاه و گروه های پشتیبانی برای تامین اعتبارات، راه اندازی دوباره این دستگاه انجام شده است.

شفیعی، اضافه کرد: دو حوزه «ویژگی» و «میکروبی» از بخش های غیرفعال آزمایشگاه است که باردیگر آغاز به کار کرده است؛ حوزه میکروبی، یکی از حوزه های مهم در بررسی میکروبی مواد غذایی و سایر مواد است و فعال شدن این بخش برای آزمایشگاه دانشگاه، هم برای استفاده دانشگاهیان و هم صنایع استان حائز اهمیت است.

مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: همچنین با گسترش دامنه فعالیت های دستگاه (GC-MS) و دستگاه (GC) آزمایشگاه با کمک نیرو های متخصص، توانستیم حوزه های کاری این دستگاه را فعال کرده و با صنایع کلانی از جمله شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت فولاد خوزستان، سازمان آب و برق استان و... همکاری داشته باشیم.

شفیعی از تعمیر دستگاه «ازت مایع» این آزمایشگاه به عنوان دیگر اقدامات انجام شده نام برد که با تعمیر سایر دستگاه های مرتبط، فعالیت این دستگاه نیز آغاز خواهد شد.

وی از برنامه ریزی برای خرید برخی دستگاه های حوزه علوم ژنتیکی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، خبر داد و گفت: این دستگاه ها در دوران همه گیری بیماری کرونا و تاثیر بسزایی که در درمان، پیشگیری و تشخیص داشتند اهمیت خود را نشان داد؛ بنابراین برای استفاده در حوزه مولکولی اعتبارات خرید این دستگاه ها نیز تأمین شده است.

وی از انجام برخی فرآیند ها برای تمدید استاندارد 17025 در آزمایشگاه دانشگاه خبر داد و افزود: همه الزامات دریافت دوباره این استاندارد انجام شده است.

مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: در سال 1402 و پس از بررسی عملکرد سال 1401، آزمایشگاه مرکزی در ارزیابی شبکه آزمایشگاهی کشور رتبه هشتم کل کشور و در میان آزمایشگاه های دانشگاهی، رتبه دوم را کسب کرده است.

وی، گفت: همچنین تعمیر دستگاه های طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته (Nuclear Magneti Resonance)، آنالیز عنصری CHNSO (آنالیز عنصری-کربن – هیدروژن- نیتروژن-گوگرد- اکسیژن) و مغناطیس سنج نمونه مرتعش (Vibrating Sample Manetometer) در دستور کار این آزمایشگاه است.

مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص فعالیت های ارتباط با صنعت این آزمایشگاه، گفت: در نشست هایی با مسئولان شرکت های نورد لوله، فولاد خوزستان، مناطق نفت خیز جنوب، شرکت برق منطقه ای استان خوزستان، نیروگاه رامین، معاونت غذا و دارو و... و دانشگاه های فردوسی مشهد، زنجان و گیلان، زمینه های همکاری های دوجانبه بررسی شده است.

شفیعی درباره برنامه های پیش روی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، بیان کرد: فعالیت حداکثری درحوزه های میکروبی، ویژگی، کروماتوگرافی HPLC، کروماتوگرافی GC-Mass، جذب اتمی و میکروسکوپ های الکترونی از برنامه های پیش روی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز برای بهره مندی از همه ظرفیت ها است.
   تاریخ: ۱۷:۳۶ - ۱۲/۱۰/۱۴۰۲   بازدید: ۵۸