دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

هم افزایی حوزویان و دانشگاهیان در مدیریت دانش بنیان کشور
 
نشست هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از استادان دانشگاه و حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.
نشست هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از استادان دانشگاه و حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

هم افزایی حوزویان و دانشگاهیان در مدیریت دانش بنیان کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، با حضور جمعی از استادان دانشگاه و حوزه علمیه استان خوزستان در دفتر هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد گفت : بعد از شهادت دکتر مفتح این مناسبت از سوی امام خمینی (ره) به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام شد و سال بعد از آن نخستین سمینار های وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه های کشور از جمله در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و به جهت اینکه این سمینار ها با حال و هوای دفاع مقدس همراه بود، با استقبال قابل توجهی همراه شد.

حسن دادخواه تهرانی با تاکید بر ضرورت هم افزایی حوزویان و دانشگاهیان در مدیریت دانش بنیان کشور افزود: اگر این دو مرکز دغدغه مند هستند باید براساس روش های علمی به نحوه مدیریت کلان کشور که آمیزه ای از حوزه و دانشگاه است، توجه کنند. هر دو قشر، در سطوح مختلف مدیریت کشور قرار دارند. کشور باید براساس مدیریت دانش بنیان اداره شود و چه نهاد هایی بهتر از حوزه و دانشگاه می توانند بر این موضوع تأکید کنند؟ این موضوع می تواند بهترین نقطه گفت و شنود و هم افزایی بین حوزویان و دانشگاهیان باشد.

مجید نبی پور، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: گاهی وحدت حوزه و دانشگاه را تنها با دید کتابخانه ای می بینیم و گاهی فراتر از این، دید اجرایی به این وحدت داریم. حوزه و دانشگاه اجزای یک سیستم هستند و باید با هم کار کنند، ولی این همکاری باید در یک ساختار مناسبی باشد. وقتی برنامه نداشته باشیم، به نظر می رسد خیلی از اجزای سیستم اضافه هستند، ولی وقتی برای سیستم خود برنامه داشته باشیم، حتی از اجزای خارج از رده هم استفاده می کنیم تا به این سیستم کمک کنند؛ البته اگر نقش مثبت در رسیدن به اهداف داشته باشند.

وی گفت :کاهش فاصله آموزشی و پژوهشی بین حوزه و دانشگاه، تبادل استاد و دانشجو، شکل گیری گروه های جدید آموزشی و پژوهشی در نهاد حوزه و دانشگاه، پیدایش رشته های جدید علمی با نگاه تطبیقی و جامع به دیدگاه های مطرح شده، طرح وسیع مباحث علوم انسانی اجتماعی، گسترش نگاه ارزشی، تطبیقی در قلمرو مباحث علمی، تلاش مشترک در راستای تولید اندیشه و کتاب های علمی و تعامل نخبگان حوزه و دانشگاه در راه تثبیت انقلاب اسلامی از موفقیت ها در گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه است. اگر بتواییم تلقی جدید از وحدت حوزه و دانشگاه به وجود بیاوریم موفقیت بزرگی است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی بلادیان، مدیر حوزه های علمیه استان خوزستان نیز با اشاره به وضعیت آموزش در دوران گذشته اظهار کرد: در قدیم مکتب خانه ها فعالیت می کردند و تمام علوم در آن آموزش داده می شد، این اقتضاء بساطت نسبی علوم در آن ایام بود. اجتماعات آن زمان مثل امروز، پیچیدگی ها و مسائل مختلف امروز را نداشت و خود افراد و ذهنیت ها به دنبال تعیین حقوق خاصه بین افراد و ممیزات بین رشته ها نبودند. به اقتضای رشد علمی جامعه و کشف مسائل جدید در عالم طبیعت، رشته ها، تخصص ها و فوق تخصص ها روز به روز اضافه می شود.

وی تاکید کرد : دو نهاد حوزه و دانشگاه می توانند در کنار هم باشند، به شرط اینکه نگاه خود را صیقل دهیم و در جلسات متعدد بررسی کنیم راه های پیشرفت و بهینه سازی تعامل چگونه است.

حوزه علمیه نیازمند تعامل با استادان دانشگاهی است

بلادیان افزود : از حیث محتوایی وظیفه حوزه تربیت طلبه مؤمن متعهد انقلابی بصیر است. حوزه علمیه برای رسیدن به این هدف در برخی از این محتوا ها حتما به تعامل سازنده با استادان دانشگاه نیاز دارد. امیدواریم این تعامل رشد کند. باید سعی کنیم دنبال برنامه هایی باشیم که ما را بیشتر به هم نزدیک کند.

ضرورت تفکیک بین حرکت در مسیر آرمان ها و آزاداندیشی

حجت الاسلام جعفر علوی کیا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور نیز اشاره به نقش مراکز علمی در رسیدن به تمدن ایرانی، اسلامی گفت: مطلبی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که گاهی حاکمیت به معنای عام آن، در برخی موضوعات کوتاه آمده است به اندازه ای که اگر کسی در مسیر ارزش ها و آرمان های حاکمیت نظام جمهوری اسلامی گام بردارد، گاهی مجبور است، پنهان کاری کند، گاهی مجبور است توضیح بدهد. در یک رویداد فرهنگی، یک نفر از کارگردانان ما، گاهی مجبور است بگوید من فیلمساز حکومتی هستم و افتخار می کنم که چنین است. جریان گاهی برخلاف این است و در مسیر حاکمیت بودن، غیر از این محسوب می شود.

ما باید تفکیک کنیم بین اینکه که جریان ها و مراکز علمی در مسیر آرمان های حاکمیت تکالیفی دارند و باید در جهت آن وظایف گام بردارند و نکته دوم آزاداندیشی در این مراکز است.
   تاریخ: ۱۷:۰۰ - ۲۷/۰۹/۱۴۰۲   بازدید: ۵۴