تهران- ایرنا- آذر، ماه پُرتلاش دانشگاهیان و دانشجویان به دومین هفته رسید و در این روزها تقریبا همه دانشگاه های کشور میزبان مسوولان ملی و استانی بودند و پرسشگری دانشجویان جلوه جدیدی یافت، نشست خبری هفته پژوهش و فناوری نیز در این میان برگزار و برنامه های این هفته اعلام شد تا هفته بعد، روز و روزگاری برای گرامیداشت جست وجوگری باشد.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، همان طور که وزارت علوم پیش از این اعلام کرده بود، با اینکه روز دانشجو امسال با روز تعطیلی بسیاری دانشگاه ها (پنجشنبه، 16 آذر) مقارن شده بود، با توجه به توصیه های رییس جمهور و تاکید وزارت علوم مبنی بر برگزاری پرشور این مراسم و حضور مسوولان در دانشگاه های مختلف، روز دانشجو به هفته دانشجو تبدیل شد و مسوولان مختلف از روز دوشنبه (13 آذر) در جمع دانشجویان حاضر شدند. دانشگاه شهید بهشتی نیز روز چهارشنبه (15 آذر) به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه، میزبان آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور بود.
محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارشنبه به واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه به دانشگاه محقق اردبیلی رفتند.
معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در ابلاغیه 20 بندی به دانشگاه ها کنشگری دانشجویان و تشکل های دانشجویی را در مراسم روز دانشجو اصل نخست این مراسم دانسته و خواسته بود معاونت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها از تصدی گری در این زمینه بپرهیزند. افزون بر این، بنابر توصیه رییس جمهور حضور مسوولان و وزیران در میان دانشجویان و برای گرامیداشت روز دانشجو از دیگر اولویت های این مراسم بود.
دانشجو؛ قشر پیشتار
رییس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه گری و حق خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.
وی دانشگاه را مرکز دانش و تولید علم در کشور دانست و گفت: دانشگاه به کشور قدرت می بخشد، نیروهای آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می توانند در عرصه های مختلف تحول آفرین باشند. قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است.
آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تحول آفرین است، مطرح کرد: توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است.
آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، اظهارکرد: دانشگاه می تواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می تواند در این عرصه نقش آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.
گزارش کامل سخنان رییس جمهور را اینجا بخوانید.
آرمان خواهی همراه با واقع بینی کشور را نجات می دهد
رییس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو درباره روشن نبودن موضع مجلس درخصوص شفافیت، توضیح داد: تنها طرحی که در مجلس به عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز 220 نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به صورت برخط با مردم به اشتراک می گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می توانید به صورت شفاف آن را ببینید.
قالیباف آرمان خواهی و مطالبه گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و عنوان کرد: امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان گرایی توأم با واقع بینی و شجاعت است که کشور را نجات می دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از 220 نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می کنند اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم.
وی یادآور شد: اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است از این رو رأی گیری آن سخت است؛ وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. شخصاً برای این موضوع قول دادم ولی این قول همه نمایندگان نبود. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می گویید رفتار سیاسی کرده ام اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم.
رییس مجلس با بیان اینکه هر موضوعی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی توان آن در مدت زیر 6 ماه مطرح کرد، گفت: همان قانون تبصره ای دارد که می گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد و حدود 100 نفر از نمایندگان دوباره آن را درخواست کردند، قابل طرح است از این رو با پیگیری مجدد آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم.
گزارش کاملی سخنان وی را اینجا بخوانید.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه نیز پنجشنبه به دانشگاه محقق اردبیلی رفت.
روز دانشجو، روزی برای کنشگری
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت مانند همیشه فعال بود و روز یکشنبه (12 آذر) در سفر به خراسان جنوبی علاوه بر دیدار با دانشجویان، در نشست دیگری پای صحبت اساتید، اعضای هیات علمی، نخبگان و فن آوران دانشگاه های این استان نشست و روز دوشنبه (13 آذر) نیز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز همین روز به دانشگاه علامه طباطبائی رفت. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعال بود و روز دوشنبه به دانشگاه صدا و سیما رفت، روز سه شنبه نیز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد.
محمد دهقان معاون حقوقی رییس جمهور هم روز سه شنبه در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرد. روح الله دهقان فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور نیز در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس حاضر شد.
گزارشی از حضور مسئولان را در بعضی مراسم روز دانشجو اینجا و اینجا بخوانید.
دانشگاه های شهرهای مختلف نیز میزبان وزیران و معاونان رییس جمهور بودند. دانشگاه اهواز روز دوشنبه از میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی و معاون رییس جمهور و روز سه شنبه از وزیر کشور میزبانی کرد. سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان حاضر شد. رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هم به همراه رییس و معاونان دانشگاه علم و صنعت به خوابگاه های این دانشگاه رفت و از نزدیک به آنان روز دانشجو را تبریک گفت.
هفته پژوهش و نشست خبری دو معاون وزارت علوم
هفته سوم آذر هر سال زمانی برای گرامیداشت محققان و فناوران است که به نام هفته پژوهش و فناوری نام گذاشته شده و امسال از 11 تا 17 آذر به صورت استانی و از 19 تا 25 آذر در سطح ملی برگزار می شود. دو معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به همین مناسبت دوشنبه (13 آذر) در نشستی با خبرنگاران برنامه های این هفته را تشریح کردند.
برپایی دو نمایشگاه، یعنی بیست وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و چهارمین دوره نمایشگاه تستا، برگزاری بیست وچهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوری و هفتمین جشنواره اندیشمندان جوان، برگزاری نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و نشست انجمن های علمی از جمله برنامه های این هفته است.
گزارشی از این نشست و برنامه های هفته پژوهش و فناوری را اینجا بخوانید.
پایان مهلت نام نویسی نوبت نخست آزمون سراسری
نام نویسی در نوبت اول آزمون سراسری 1403 که از روز یکشنبه (5 آذر) آغاز شده بود، شامگاه چهارشنبه با نام نویسی بیش از یک میلیون و 60 هزار نفر داوطلب پایان یافت. آزمون سراسری سال 1403 در دو نوبت و نوبت اول روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت 1403 و نوبت دوم روزهای پنجشنبه و جمعه 7 و 8 تیر 1403 برگزار می شود.
افزون بر این، آزمون اختصاصی فرهنگیان برای پذیرش دانشجو معلم نیز امسال به شکل جداگانه برگزار می شود و داوطلبان برای شرکت در این آزمون که تنها همزمان با نوبت اول آزمون سراسری سال 1403 برگزار می شود، باید به صورت جداگانه نام نویسی کنند.
در آزمون سراسری سال 1403، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1403 به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه ها، 37/5 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی 12/5 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی 50 درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) 50 درصد است.
ابلاغ اساسنامه صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری توسط رییس جمهور
آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور در نامه ای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور،
سازمان برنامه و بودجه کشور، شورای عالی حوزه های علمیه، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «اساسنامه صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» را که در جلسه 890 مورخ 16 آبان 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.
متن کامل ابلاغیه را اینجا بخوانید.
خبر خوش وزیر علوم برای دانشجویان و اساتید دانشگاه
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آستانه روز دانشجو در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شد و به سوالات تلفنی مردم پاسخ داد. وی در حاشیه پاسخگویی به تماس های مردمی از اتخاذ تمهیدات ویژه برای دانشجویان و اساتید در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: یکی از احکام این است که 15 درصد اعتبار برای امور پژوهشی و پنج درصد برای امور فرهنگی در نظر گرفته شود.
محمدعلی زلفی گل گفت: برای برگزاری روز دانشجو کارگروهی با مدیریت سخنگوی دولت تشکیل شده است که معاونان فرهنگی وزارتخانه ها در این کارگروه حضور دارند و برنامه ریزی ها برای حضور شخصیت های ملی در دانشگاه های مختلف کشور انجام می شود. از طرفی معاونان فرهنگی دانشگاه های کشور هم برنامه های متعددی را برگزار می کند و حضور رییس جمهور را هم در یکی از دانشگاه های کشور خواهیم داشت.
وی افزود: در برنامه توسعه هفتم احکام منحصر به فرد و ویژه ای برای وزارت علوم تصویب شده است که اجرای آن تحولات خاصی را در دانشگاه رقم خواهد زد. یکی از احکام این است که 15 درصد اعتبار برای امور پژوهشی و 5 درصد برای امور فرهنگی در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: دیگر احکام هم وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده که برای تحقیقات مساله محور برنامه ریزی کنند و برنامه اجرای پژوهانه جامع را تدوین و به تصویب برسانند که خوشبختانه از قبل این اقدام انجام گرفته است. از این پس دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای انجام پایان نامه و رساله با حمایت های مالی ویژه در انجام دادن تحقیقات کیفی با محدودیت های کمتری روبرو می شوند.
تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در قطر
قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز همزمان با حضور در چهل و دومین اجلاس سالانه انجمن بین المللی دانشـگاه های جهان (IAU) با موضوع آموزش عالی، اهمیت یادگیری و تعاملات فرهنگی و اجلاس جهانی نـوآوری در آمـوزش (WISE) با بثینة بنت علی الجبر النعیمی وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی قطر دیدار و تبادل نظر کرد.
طرح گذراندن حداکثر 30 واحد درسی در دانشگاه قطر و به شکل متقابل در دانشگاه های ایران (تدریس به صورت فارسی، عربی یا انگلیسی)، تأسیس مرکز آموزش بین المللی زبان فارسی در قطر به عنوان یکی از نیازهای اصلی آموزش عالی این کشور، ایجاد صندوق حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهشی بین دو کشور (پس از امضای توافق نامه) از جمله موارد مطرح شده در این دیدار بود.
همچنین برای تحقق موارد پیشنهادی مقرر شد، کارگروهی از نمایندگان دو کشور تشکیل شود تا برای بررسی های کارشناسی و تنظیم متن توافق نامه اقدام کنند، از سوی دیگر قرار شد برای اجرای موارد فوق پیرو دعوت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از وزیر آموزش عالی قطر، مقدمات سفر وی به کشور، فراهم شود.
ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک ایران و سوریه
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دیدار با قائم مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه بر ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک دو کشور تأکید کرد.
محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با محمد عامر طلاس قائم مقام و عماد شلال العمر عضو دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه که امروز (دوشنبه) در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: ایران از لحاظ رتبه های علمی بر اساس استانداردهای بین المللی مقام نخست منطقه را داراست. در ایران بیش از 80 هزار عضو هیات علمی و سه میلیون و 200 هزار دانشجو داریم و خوشحال می شویم ارتباطمان با کشور دوست و برادر سوریه تقویت شود.
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم درخصوص گسترش زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: آمادگی داریم به دانشجویان سوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به هر تعدادی در حوزه زبان و ادبیات فارسی بورسیه اعطا کنیم؛ همچنین برای توانمندسازی اساتید حوزه زبان و ادب فارسی دوره های آموزشی در ایران برگزار کنیم.
محمد عامر طلاس قائم مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست گفت: ایران در حوزه علم و فناوری پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است تا جایی که جزو پنج کشور برتر دنیاست و تمایل داریم که دانشجویان کشورمان برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.
وی یکی از نقاط مشترک بین دو کشور ایران و سوریه را دشمن مشترک؛ آمریکا و اسرائیل دانست و افزود: ایران با وجود تحریم های بیش از 40 ساله، تجربیات بسیار خوبی به دست آورده است و دوست داریم دانشجویان ما این تجربه را از شما یاد بگیرند. اولویت نخست ما این است که دانشجویان سوری دانش پیشرفته را از شما بیاموزند تا همفکری بین دو کشور پایدار بماند.
گزارش کاملی از این دیدار را اینجا بخوانید.
ایجاد کارگروه اجرای دروس مهارتی اشتغال زایی در معاونت آموزشی وزارت علوم
کارگروه اجرای دروس مهارتی اشتغال زایی در راستای تحول در مسیر آموزش هدفمند مبتنی بر مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان، در معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد. معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری و هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین جلسه تدوین آیین نامه تسهیل برگزاری دروس مهارتی – اشتغال پذیری را برگزار کرد.
رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این جلسه با تأکید بر ابلاغ شیوه نامه اجرایی دروس مهارتی – اشتغال پذیری مصوب جلسه 959 مورخ 20 فروردین 1402 شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بر اهمیت اجرای مناسب این شیوه نامه در تحول دانشگاه ها به سمت آموزش هدفمند مبتنی بر مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان تأکید کرد.
وی گزارشی از ارائه این شیوه نامه در شورای عالی اشتغال به مصوبه جلسه 86 این شورا جهت ماموریت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تدوین آیین نامه تسهیل اجرای دروس مهارتی-اشتغال پذیری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد.
رسیدگی به همه پیشنهادهای تشکل های دانشجویی برای برگزاری مراسم روز دانشجو
مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ابتدای هفته گذشته گفت: هر تشکل دانشجویی دعوت نامه یا درخواستی در خصوص برگزاری مراسم روز دانشجو داشته باشد مورد رسیدگی قرار می گیرد.
مهدی بادپا به اقدامات اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره تقویت و حمایت از برنامه های تشکل های دانشجویی با توجه به نزدیک شدن به روز دانشجو اشاره کرد و اظهار داشت: اقداماتی در راستای حمایت از تشکل های دانشجویی انجام داده و جلساتی برگزار کرده ایم.
وی ادامه داد: جلسه تشکل های دانشجویی به تازگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم برگزار شد. پنج تشکل و اتحادیه بزرگ دانشجویی یک جلسه صمیمانه را با وزیر علوم برگزار کردند.
مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: همچنین جلسات تشکل های دانشجویی دانشگاه های بزرگ تهران با عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم را داریم که این هم فرصتی است تا هر تشکل دانشجویی در دانشگاه بتواند با معاون فرهنگی وزارت علوم جلسه ای برگزار کند. این برنامه نیز آغاز شده است.
پوپولیسم (عوام گرایی) عامل انحراف و تشتت در مسیر حکمرانی
رییس دانشگاه تهران نیز در آیین اختتامیه کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی گفت: اگر در فضای نهادهای مدنی به تجربه کشورهای مختلف مراجعه کنیم، آنقدر مردم گرایی و پوپولیسم در برخی زمینه ها دچار افراط شده که انحرافاتی را نیز در مسیر حکمرانی ایجاد کرده است و گاهی اوقات برخی رسانه ها توانسته اند اراده خود را به فضای اداره امور جامعه تحمیل کنند.
سید محمد مقیمی در این مراسم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، با طرح انتظار پاسخگویی این کنفرانس به دو سوال «ما در حال حاضر در حوزه اداره امور جامعه در کجای مرز دانش حکمرانی قرار داریم؟» و «در عرصه عمل و اجرا چقدر توانسته ایم از نظریه ها و تئوری های مطرح در عرصه حکمرانی بهره مند شویم؟»، گفت: سه رویکرد «مدیریت دولتی سنتی»، «مدیریت دولتی نوین» و «حکمرانی» به عنوان رویکردهای کلی طی شده در سیر تکاملی عرصه نظریه پردازی در مسائل مدیریت دولتی و حکمرانی است. وقتی از اداره امور جامعه صحبت می کنیم، سه بخش اساسی عمومی، خصوصی و نهادهای مدنی بازیگران اصلی اداره امور جامعه هستند.
وی افزود: در دوره رویکرد مدیریت دولتی سنتی که البته هنوز تمام شده نیست و حدی از آن در جوامع مختلف در حال اجرا است و روز به روز کامل تر هم می شود، بوروکراسی مبنای عمل اداره امور جامعه بود ولی زمانی که مدیریت دولتی نوین مطرح شد، در عرصه نظریه پردازی گفتند که اگر جوامع می خواهند اهداف خود را محقق کنند، دولت ها باید چینش قوانین و رویه ها و عمل خود را طوری تنظیم کنند که بخش خصوصی تقویت شود و از این رهگذر پیشرفت جوامع تضمین شود.
رییس دانشگاه تهران ادامه داد: در دوره حکمرانی که دهه ها است شروع شده و به اوج بلوغ خود در عرصه نظریه پردازی نزدیک می شود، صحبت از این است که غلبه در اداره امور جامعه باید با نهادهای مدنی باشد که می توانیم نمونه های موفق و ناموفق آن را در دنیا دسته بندی کنیم.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در آسیب شناسی نظریه های حکمرانی غربی، بیان کرد: وقتی صحبت از غلبه جامعه مدنی می کنیم، به نظر می رسد شاهد مسیرهای متعددی در نظریه پردازی و عمل حکمرانی بوده ایم، بویژه در عرصه عمل شاهد افراط و تفریط هایی در این زمینه شده ایم. گاهی اوقات به اندازه ای بعضی از این نهادهای مدنی یا احزاب و رسانه ها در دوره معاصر غلبه پیدا کرده اند که هدف مصلحت عامه مردم دچار چالش شده و پیشرفت واقعی که از دولت به عنوان سکاندار جامعه انتظار می رود دچار انحرافاتی شده است.
مقیمی گفت: اگر در فضای نهادهای مدنی به تجربه کشورهای مختلف مراجعه کنیم، شاهد این هستیم که آنقدر مردم گرایی در برخی زمینه ها دچار افراط شده است که عوام گرایی و پوپولیسم باعث انحرافاتی در مسیر حکمرانی و ایجاد تشتت است و گاهی اوقات برخی رسانه ها توانسته اند اراده خود را به فضای اداره امور جامعه تحمیل کنند.
دانشگاه علامه طباطبائی میزبان 140 فارسی آموز از 15 کشور جهان
مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفای) دانشگاه علامه طباطبائی در نیم سال تحصیلی جدید میزبان حضور 140 فارسی آموز از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، چین، کره جنوبی، عراق، عمان، فلسطین، قزاقزستان، لبنان، اندونزی، نیجریه، آفریقای جنوبی، ترکیه و سریلانکا شد.
آیین استقبال از فارسی آموزان نوورود مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگاه علامه طباطبائی با حضور عبدالله معتمدی رییس دانشگاه، دکتر آزاده میرزائی، رئیس مرکز آزفا دانشگاه و جمعی از فارسی آموزان نوورود در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.
تقدیر از دانشگاه های موفق در انجام پروژه های مشترک بااستفاده از توان ایرانیان مقیم خارج
مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این هفته از عملکرد درخشان دانشگاه های موفق در انجام پروژه های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری با بهره گیری از توان ایرانیان مقیم خارج از کشور در سال 1401 قدردانی کرد.
این مرکز از رؤسای دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شیراز، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، الزهرا (س)، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، فردوسی مشهد، بین المللی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه های ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و رنگ با اهدای لوح، تقدیر کرد.
محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تقدیر از دانشگاه های موفق در انجام پروژه های مشترک با بهره گیری از توان ایرانیان مقیم خارج از کشور در محل این وزارتخانه، با بیان اینکه همکاری با ایرانیان خارج از کشور برای وزارت علوم بسیار حائز اهمیت است، گفت: ریاست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور برعهده رییس جمهوری است و ریاست یکی از کارگروه های زیرمجموعه آن که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است را محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برعهده دارد.
وی افزود: وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، امور خارجه، سازمان صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر همکاری های علمی و بین المللی ریاست جمهوری اعضای این کارگروه را تشکیل می دهند.