دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز
یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

توسعه پایدار جامعه در گرو مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه های درسی است
 
اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه جامعه در گرو توجه عمیق، اقدام اندیشمندانه و مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه های درسی نظام آموزشی است.
1 اسفند 1401،‏ 16:26

کد خبر: 85035623

اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه جامعه در گرو توجه عمیق، اقدام اندیشمندانه و مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه های درسی نظام آموزشی است.

دکتر عبدالله پارسا دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی به مفهوم پیامدها و تاثیرات عمیق و دراز مدت برنامه های درسی نظام آموزشی اعم از رسمی و نیمه رسمی بر جامعه است.

وی با اشاره به اینکه این تاثیر گذاری بر خلاف ذهنیت عموم محدود به کتاب های درسی و مدرسه نمی شود بلکه از نظر اهل این علم حوزه گسترده تری دارد افزود: تصمیم سیاستگزاران حوزه آموزش، نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، وزیر تا معلمان و استادان در حوزه برنامه ریزی درسی در جامعه تاثیر گذار است.

به گفته عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، برخی از تصمیم گیری ها مربوط با این حوزه می تواند بسیار سازنده، تحول آفرین و هم سو با توسعه و بخش دیگری نیز می تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

پارسا ادامه داد: حتی سیاستگزاران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیران و برنامه ریزان نیز می توانند به واسطه تصمیم گیری ها، نوع رفتارهای اجتماعی و یا آموزش و تعلیم و تربیت پیامدهایی را در جامعه داشته باشند که حتی تا نسل های آینده ماندگار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مسئولیت اجتماعی در حوزه برنامه درسی معطوف به عملکرد حال یا گذشته نیست بلکه راهبردی و دراز مدت است و اثرات آن تا نسل های آینده اثرگذار است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال ممکن است اثرات یک تغییر در برنامه درسی امروز، تا 20 سال آینده در جامعه مشخص شود و بازگشت و اصلاح آن پرهزینه و حتی غیر ممکن باشد.

پارسا اضافه کرد: توجه به مطالعات، طراحی، اجرا، ارزشیابی، سیاستگذاری، مدیریت و به کارگیری حداکثر تعقل و اندیشه در حوزه برنامه ریزی درسی به ویژه با محوریت مسئولیت اجتماعی اهمیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: برنامه درسی باید پاسخگوی زندگی حال و آینده همه افراد جامعه باشد و در بستر اجتماعی و فرهنگی تحقق پیدا می کند.


0 نفر
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۳۰ - ۰۱/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۱