1 اسفند 1401، 16:26
کد خبر: 85035623
اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه جامعه در گرو توجه عمیق، اقدام اندیشمندانه و مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه های درسی نظام آموزشی است.
دکتر عبدالله پارسا دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی به مفهوم پیامدها و تاثیرات عمیق و دراز مدت برنامه های درسی نظام آموزشی اعم از رسمی و نیمه رسمی بر جامعه است.
وی با اشاره به اینکه این تاثیر گذاری بر خلاف ذهنیت عموم محدود به کتاب های درسی و مدرسه نمی شود بلکه از نظر اهل این علم حوزه گسترده تری دارد افزود: تصمیم سیاستگزاران حوزه آموزش، نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، وزیر تا معلمان و استادان در حوزه برنامه ریزی درسی در جامعه تاثیر گذار است.
به گفته عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، برخی از تصمیم گیری ها مربوط با این حوزه می تواند بسیار سازنده، تحول آفرین و هم سو با توسعه و بخش دیگری نیز می تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.
پارسا ادامه داد: حتی سیاستگزاران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیران و برنامه ریزان نیز می توانند به واسطه تصمیم گیری ها، نوع رفتارهای اجتماعی و یا آموزش و تعلیم و تربیت پیامدهایی را در جامعه داشته باشند که حتی تا نسل های آینده ماندگار شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مسئولیت اجتماعی در حوزه برنامه درسی معطوف به عملکرد حال یا گذشته نیست بلکه راهبردی و دراز مدت است و اثرات آن تا نسل های آینده اثرگذار است.
وی توضیح داد: به عنوان مثال ممکن است اثرات یک تغییر در برنامه درسی امروز، تا 20 سال آینده در جامعه مشخص شود و بازگشت و اصلاح آن پرهزینه و حتی غیر ممکن باشد.
پارسا اضافه کرد: توجه به مطالعات، طراحی، اجرا، ارزشیابی، سیاستگذاری، مدیریت و به کارگیری حداکثر تعقل و اندیشه در حوزه برنامه ریزی درسی به ویژه با محوریت مسئولیت اجتماعی اهمیت دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: برنامه درسی باید پاسخگوی زندگی حال و آینده همه افراد جامعه باشد و در بستر اجتماعی و فرهنگی تحقق پیدا می کند.
0 نفر